Vorige week presenteerde Ewals Cargo Care de Duo trailer combinatie in München. De Duo trailer is een combinatie van een truck met twee trailers van 13,6 meter die gekoppeld middels een "dolly". De Duo trailer is nog niet toegestaan op de Europese wegen, maar is al op kleine schaal succesvol getest in Zweden.
Ewals Cargo Care zegt hier enkele belangrijke voordelen te zien, zoals een CO2-reductie van 40%, kostenreductie voor klanten en een oplossing voor het toenemende chauffeurstekort. ''Bovendien maakt dit transportconcept optimaal gebruik van intermodaliteit door het standaard equipment (13,6m trailers) en bestaande infrastructuur (spoorwagens, werven, veerboten). Daarom zien we dit als een extra oplossing voor onze intermodale services naast de weg, spoor en short-sea'', aldus Ewals.
In Zweden werd het maximum toegestane GVW voor dit type combinatie verruimd van 64 naar 74 ton. Ook in Finland loopt een test, daar is nu 76 ton toegestaan. Op dit moment loopt Nederland ver voor de Europese lidstaten uit met 60 ton vanwege de LZV in ons land. Of Nederland nog eens veertien ton hieraan toevoegt? In Duitsland werd onlangs bekend dat de LZV in dat land niet boven de 44 ton uit mogen komen. Ewals zegt dat de Duo Trailer en de bijbehorende wetgeving nodig zijn om de almaar groeiende vervoerstromen filevrij te kunnen verwerken.