Blog
12-07-2016 | Door Tim de Jong

We zijn het er vast allemaal over eens dat de maatregelen die de Fransen nemen inzake hun minimumlooneisen wel erg ver gaan. Intussen vinden ze dat zelf ook wel een beetje: de eerste drie weken van juli wordt er niet gehandhaafd en hebben bedrijven dus de tijd om een en ander nog in orde te brengen. Maar het principe is iets waar ze zeker aan vast gaan houden.

Intussen is de vastberadenheid wel toegenomen: net als de Duitsers, kunnen ook de Fransen juridische stappen verwachten vanuit Brussel, omdat hier eenzijdige, protectionistische maatregelen genomen zouden worden die het vrije verkeer van personen en diensten binnen Europa hinderen. En dat mag niet.

In de media verschenen al berichten dat de Franse premier Valls de Franse truckchauffeurs beschermt tegen zijn veel goedkopere collega uit het oostblok. Maar is dat het hele verhaal? Wij denken van niet: De Franse regering maakt er weliswaar een potje van wat betreft allerlei maatregelen, maar het basisprincipe is helder: Niet alleen de Franse chauffeur wordt beschermd, maar ook zijn Oost Europese collega's: Die worden beschermd tegen uitbuiters, de werkgevers van de Oost Europese collega's.  Ze worden beschermd tegen zelfmoordneigingen en tegen maandenlang van huis zijn.

Zo is deze kwestie weer een voorbeeld van hoe Europa disfunctioneert: In plaats van te streven naar een grote binnenmarkt waar iedereen een modaal leven kan opbouwen, gaat Brussel de overheden te lijf die dwingende principes, waarvan al lang is aangetoond dat ze niet werken, er toch doorheen drukken. De man achter het stuur en niet te vergeten op de werkvloer, denk aan de tunnel onder Maastricht, is het haasje. Maar die gaat straks wel weer stemmen.  Ook de collega die zijn baan al is kwijtgeraakt.  

Laatste blogberichten

Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
Blog
30-10-2024
Grenscontrole 1990-1400

Grenscontroles komen terug

De Nederlandse grenzen gaan weer dicht. In navolging van Duitsland gaat ook Nederland weer grenscontroles invoeren om de stroom…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.