Blog
06-02-2024 | Door Maarten van der Westen

Er is nog geen einde aan de soap rond het rijbewijs voor een elektrische bestelauto. De Tweede Kamer wil nu dat het gedoogbeleid toch wordt verlengd.
 

Het is onzekerheid troef bij de elektrische bestelauto's. Meldde demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat eind vorig jaar nog dat de huidige gedoogregeling aankomende juli stopt, nu ligt er een motie in de Tweede Kamer om het toch anders op te lossen. Ondertussen is nog steeds niet duidelijk of je vanaf juli, dus over slechts vijf maanden, met een B-rijbewijs in een elektrische bestelauto mag rijden.

Groot rijbewijs

Elektrische bestelauto's zijn dankzij de accu’s een stuk zwaarder. Om ze toch voldoende lading mee te laten nemen, is vastgesteld dat ze tot 4.250 kilo mogen wegen in plaats van de gebruikelijke 3.500 kilo. Alleen heb je voor alles dat zwaarder is dan 3,5 ton een groot rijbewijs nodig. Om lading te mogen vervoeren van anderen ook nog je Code 95. Dit zou betekenen dat chauffeurs op een elektrische bestelauto een C-rijbewijs met Code 95 moet hebben.

Om dit te voorkomen, is een gedoogregeling geldig. Hiermee mag een bestuurder met een B-rijbewijs toch een elektrische bestelauto van maximaal 4.250 kilo besturen. Het Openbaar Ministerie wil deze regeling echter niet meer verlengen na 1 juli 2024. De demissionair minister maakte dan ook bekend dat het dan over is met gedogen, tot groot verdriet van onder andere belangenorganisaties zoals TLN en BOVAG.

Motie aangenomen

Tweede Kamerlid Claudia van Zanten van de BBB heeft echter een motie ingediend om de gedoogregeling te verlengen. Deze motie is nu aangenomen, en wel met een ruime meerderheid. De Tweede Kamer roept demissionair minister Harbers op om de gedoogregeling toch te verlengen. Door de aangenomen motie heeft hij hier meer mogelijkheden toe.

Het verlengen van de gedoogregeling is niet alleen goed nieuws voor Nederlandse ondernemers, maar ook voor Europa. In de rest van de Europese Unie blijft de gedoogregeling namelijk gewoon gelden na 1 juli, zolang er geen definitieve wetgeving is op dit gebied. Nederland zou dus de enige zijn die een groot rijbewijs verplicht op elektrische bestelauto's. Harbers meldt dat hij al in overleg is met de Europese Commissie.

Het lijkt op een machtspelletje, waarbij de Nederlandse regering Europa probeert te pushen om met definitieve regels te komen. Uiteindelijk zal de gedoogregeling wel verlengd worden, zo is de verwachting. Dat zou goed nieuws zijn. Echter de manier waarop is niet fraai: ondernemers die willen verduurzamen, hebben baat bij duidelijke regels en richtlijnen. Het soort geneuzel als over het B-rijbewijs voor elektrische bestelauto's werkt de elektrificatie van het wagenpark alleen maar tegen.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…