Grote weerstand tegen Euro 7

Blog
01-06-2023 | Door Iep van der Meer

De Europese Commissie smeedt plannen voor de invoering van de Euro7 norm per 1 juli 2027. Dit zou gepaard moeten gaan met nieuwe testmethodes en grenswaarden, maar een groot aantal Europese landen is mordicus tegen.

De huidige Euro6 voertuigen zijn inmiddels zo schoon dat er amper nog winst te halen valt. Die minimale winst zou de industrie en de klanten echter op enorme kosten jagen. Zo zouden personenwagens en bestelauto’s 2.000 Euro duurder moeten worden om de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Voor zware trucks en bussen zou de meerprijs oplopen tot rond de 12.000 Euro.

Met de huidige Euro6 normen heeft Europa al de strengste emissie eisen voor NOx en fijnstofdeeltjes ter wereld. De emissies zijn op dit moment amper nog meetbaar, zo weinig stoot een moderne Euro6 motor uit. Bijkomend nadeel van nog strengere normen is dat het brandstofverbruik daarmee juist 3,5% hoger wordt. De invoering van Euro7 lijkt dan ook contraproductief, en zou voor een truck rond de 20.000 Euro meer aan brandstofkosten kunnen betekenen.

Voor acht Europese landen, namelijk Italië, Frankrijk, Hongarije, Tsjechië, Polen, Roemenië en Slovakije reden genoeg om het voorstel tegen te houden. Deze landen geven als reden dat de extra investeringen in Euro7 beter kunnen worden aangewend voor de elektrificatie van het wagenpark. Daarmee scharen deze landen zich achter de Duitse automobiel industrie. De Duitse regering staat echter niet in het rijtje van landen die tegen stemmen in de Europese Commissie.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.