Grote weerstand tegen Euro 7

Blog
01-06-2023 | Door Iep van der Meer

De Europese Commissie smeedt plannen voor de invoering van de Euro7 norm per 1 juli 2027. Dit zou gepaard moeten gaan met nieuwe testmethodes en grenswaarden, maar een groot aantal Europese landen is mordicus tegen.

De huidige Euro6 voertuigen zijn inmiddels zo schoon dat er amper nog winst te halen valt. Die minimale winst zou de industrie en de klanten echter op enorme kosten jagen. Zo zouden personenwagens en bestelauto’s 2.000 Euro duurder moeten worden om de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Voor zware trucks en bussen zou de meerprijs oplopen tot rond de 12.000 Euro.

Met de huidige Euro6 normen heeft Europa al de strengste emissie eisen voor NOx en fijnstofdeeltjes ter wereld. De emissies zijn op dit moment amper nog meetbaar, zo weinig stoot een moderne Euro6 motor uit. Bijkomend nadeel van nog strengere normen is dat het brandstofverbruik daarmee juist 3,5% hoger wordt. De invoering van Euro7 lijkt dan ook contraproductief, en zou voor een truck rond de 20.000 Euro meer aan brandstofkosten kunnen betekenen.

Voor acht Europese landen, namelijk Italië, Frankrijk, Hongarije, Tsjechië, Polen, Roemenië en Slovakije reden genoeg om het voorstel tegen te houden. Deze landen geven als reden dat de extra investeringen in Euro7 beter kunnen worden aangewend voor de elektrificatie van het wagenpark. Daarmee scharen deze landen zich achter de Duitse automobiel industrie. De Duitse regering staat echter niet in het rijtje van landen die tegen stemmen in de Europese Commissie.

Laatste blogberichten

Blog
04-12-2024
Asielzoekers in trailer

Illegale immigranten uit trailer gehaald

Een Wit-Russische chauffeur van een Poolse combinatie hoorde klopgeluiden in zijn trailer toen hij op de grens…
Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.