Grote weerstand tegen Euro 7

Blog
01-06-2023 | Door Iep van der Meer

De Europese Commissie smeedt plannen voor de invoering van de Euro7 norm per 1 juli 2027. Dit zou gepaard moeten gaan met nieuwe testmethodes en grenswaarden, maar een groot aantal Europese landen is mordicus tegen.

De huidige Euro6 voertuigen zijn inmiddels zo schoon dat er amper nog winst te halen valt. Die minimale winst zou de industrie en de klanten echter op enorme kosten jagen. Zo zouden personenwagens en bestelauto’s 2.000 Euro duurder moeten worden om de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Voor zware trucks en bussen zou de meerprijs oplopen tot rond de 12.000 Euro.

Met de huidige Euro6 normen heeft Europa al de strengste emissie eisen voor NOx en fijnstofdeeltjes ter wereld. De emissies zijn op dit moment amper nog meetbaar, zo weinig stoot een moderne Euro6 motor uit. Bijkomend nadeel van nog strengere normen is dat het brandstofverbruik daarmee juist 3,5% hoger wordt. De invoering van Euro7 lijkt dan ook contraproductief, en zou voor een truck rond de 20.000 Euro meer aan brandstofkosten kunnen betekenen.

Voor acht Europese landen, namelijk Italië, Frankrijk, Hongarije, Tsjechië, Polen, Roemenië en Slovakije reden genoeg om het voorstel tegen te houden. Deze landen geven als reden dat de extra investeringen in Euro7 beter kunnen worden aangewend voor de elektrificatie van het wagenpark. Daarmee scharen deze landen zich achter de Duitse automobiel industrie. De Duitse regering staat echter niet in het rijtje van landen die tegen stemmen in de Europese Commissie.

Laatste blogberichten

Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.