Hebben we een elektrische dolly nodig?

Blog
02-11-2021 | Door Iep van der Meer

Vorige week werd het Aeroflex-project afgesloten met een presentatie van de resultaten. Aeroflex is een zwaar door de EU gesubsidieerd project dat inzichten moet opleveren over hoe trucks veiliger en vooral duurzamer kunnen worden in de toekomst.

Een groot deel van de onderzoeken die gedaan werden lijken dezelfde als die iedere truckproducent doet, namelijk in windtunnels en met simulaties van crashes. De systemen die de chauffeur assisteren zoals die getoond worden in het filmpje van Aeroflex zijn bij de meeste merken gewoon al leverbaar. Merkwaardig dat zo’n onderzoek naar de bekende weg dan gesubsidieerd wordt door de EU, want de resultaten daarvan lijken weinig toe te voegen.

Eén van de meest opvallende onderdelen van het Aeroflex project is de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven dolly. Deze dolly kan tussen een motorwagen en oplegger, of tussen twee opleggers in gekoppeld worden om zo een LZV of een Super Eco Combi te vormen. Het voordeel van deze dolly is dat je met een afstandsbediening de tweede trailer met de dolly voor het dock kunt manoeuvreren, maar daarvoor is het wel een kostbare oplossing.

Een ander voordeel zou zijn dat de vier ton zware e-dolly een tweede truck vervangt. Dat is een wat merkwaardige redenatie, want een LZV of zelfs een Super Eco Combi waarmee twee trailers getrokken worden kan het ook gewoon met één trekker af. De toegevoegde waarde van die vier ton zware en kostbare e-dolly is ons dan ook geheel onduidelijk, want als het alleen om het manoeuvreren gaat dan zijn er wel goedkopere, en vooral lichtere oplossingen. Goed opgeleide chauffeurs bijvoorbeeld, of een rangeertrekker.

Het rapport toont verder aan dat een grootschalige inzet van LZV en Super Eco Combinaties onmiddellijk aanzienlijke besparingen oplevert voor het milieu. Dat is een open deur want het is niet voor niks dat dergelijke combinaties al meer dan tien jaar massaal worden ingezet waar dat kan. De conclusie van het rapport is dat er in Europa nieuwe richtlijnen voor maten en gewichten moeten worden opgesteld. Dat zou dan moeten leiden tot een pan- Europese inzet van deze combinaties waardoor de CO2 uitstoot met 33 tot 35% gereduceerd wordt. Dat wisten we als ingewijden in de sector al jaren, maar dankzij het met 9,5 miljoen Euro gesubsidieerde Aeroflex project kunnen de politici in de EU die kennis nu ook tot zich nemen.

Als Europa een bijdrage wil leveren aan het echt daadwerkelijk verlagen van de CO2 uitstoot dan is de toepassing van langere, zwaardere combinaties voorlopig de meest efficiënte manier om dat te realiseren, ook zonder elektrisch aangedreven dolly’s. De aslasten van die zwaardere combinaties zijn namelijk niet hoger dan nu bij een 40 tonner, en bovendien is het tevens een oplossing voor het chauffeurstekort.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…