Onlangs onthulde het Ministerie plannen voor de vrachtwagenheffing. In de tabel elders in de BIGtruck-berichtgeving staan de precieze cijfers. De uitkomst is dat de heffing het wegvervoer een flink stuk duurder zal maken.
Volgens Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, wordt het wegvervoer tussen de acht en vijftien procent duurder. Eerder reageerde Nedcargo al op twitter dat de kosten voor het bedrijf op jaarbasis met anderhalf miljoen euro zullen stijgen. Nedcargo gaat uit van een tariefstijging van 75 cent per vervoerde pallet.
Verlader
De bedoeling van de heffing is natuurlijk om die door verladers te laten betalen. Het effect van het laten betalen door verladers is dat verladers en vervoerders ertoe worden gedwongen beter na te denken en meer samen te werken om de beladingsgraad van trucks te verbeteren. Dat kan op meerdere manieren. Neem Versteijnen uit Tilburg, ook wel 'de rode Versteijnen' genoemd. Dit bedrijf opende vestigingen in Veendam en Alkmaar om zo met compleet geladen LZV tussen vestigingen te kunnen pendelen. In de regio wordt de volgende dag gelost met kleinere trucks. Op soortgelijke manier zullen tal van initiatievenen ontstaan. Hoogstwaarschijnlijk leidt dit tot meer LZV op onze wegen en wat minder trucks overdag en in spitsuren op de wegen. Nu is het aandeel truck al klein in de files, dus die zullen er niet veel korter van worden. Maar dat de heffing een stimulerend effect heeft op efficiënter vervoer, is een ding dat zeker is.
Buitenlanders
De heffing is ook een mogelijkheid om de vele buitenlandse trucks op onze wegen, een grotere belasting te betalen dan nu met het eurovignet het geval is. Getuige het snel gegroeide aandeel buitenlandse trucks op Nederlandse wegen, waarbij we vaak horen dat cabotageregels zeer waarschijnlijk structureel aan de laars gelapt worden, wordt er in elk geval tol geheven over alle kilometers die hier gereden worden. Dat maakt het vervoer voor hun opdrachtgevers duurder.
Chauffeurs
Het is dus zaak om met de verlader om tafel te gaan en een tariefsverhoging te regelen. Zelf betalen lijkt ons uit den boze: er zijn nog steeds te weinig chauffeurs en analyses van vraag- en aanbod van wegtransport op internetplatforms wijst uit dat er veel meer vraag is naar wegvervoer dan aanbod.