Hoe Europees is het ERRU Register?

Blog
16-01-2023 | Door Iep van der Meer

Vanaf 1 april 2021 worden onherroepelijke sancties (boetes) die aan Europese transportbedrijven worden opgelegd geregistreerd in het ERRU register. Dat is een Europese database die door alle landen kan worden ingezien. Daarbij worden ‘punten’ genoteerd, en bij herhaling, dus als het puntenaantal oploopt dan komt de inspectie bij zo’n vervoerder de boel controleren. Als een vervoerder ook na zo’n waarschuwend bezoekje zijn chauffeurs niet beter onder controle houdt dan kan dat zelfs leiden tot de intrekking van de transportvergunning.

Dat is nogal een forse sanctie, want daarna kun je het transportbedrijf wel opheffen. Zonder transportvergunning mag er namelijk niks vervoerd worden. Nu was onze vraag meteen al hoe ze in het buitenland omgaan met het ERRU register. Vaak is Nederland namelijk het ‘beste jongetje van de klas’ als het gaat om regelgeving. Waar in andere landen zo’n Europese regel vaak in de onderste bureaulade verdwijnt, komt onze Inspectie voor de Leefomgeving en Transport meteen in actie.

De bevestiging daarvoor zien we nu gebeuren in Polen. Daar wordt nu pas gewerkt aan een nieuwe richtlijn voor 2024 waarbij iedere vervoerder beoordeeld wordt op basis van zijn overtredingen. Op basis van die beoordeling wordt er dan gericht gecontroleerd. Over het intrekken van transportvergunningen wordt daar wel gesproken, maar daar is op dit moment zeker nog geen sprake van, zoals blijkt uit het volgende voorbeeld.

Eén vervoerder, 12 keer tachograaf fraude

In november vorig jaar werd een Bulgaarse vervoerder, onderweg naar Kazachstan betrapt op tachograaf fraude. In de Bulgaarse truck werd een schakelaar aangetroffen waarmee de tachograaf op rust kon worden gezet, terwijl hij reed. Dat is een ernstige overtreding, waar zelfs twee jaar celstraf op staat in Polen, of een zware boete. In dit geval bleek uit de administratie van de Poolse inspectie dat deze zelfde vervoerder al elf keer eerder betrapt was met zo’n schakelaar. Toch werd er alleen een forse boete uitgeschreven van, in dit geval 12.000 Euro. Daarbij kwamen de kosten voor het weer origineel maken van het voertuig bij een dealer.

In Nederland hebben de eerste vervoerders inmiddels al een brief in huis met hun puntenscore in het ERRU register, en wordt er al gedreigd met het intrekken van de vergunning. Een Bulgaar, ook een Europeaan waarvoor dezelfde Europese sancties zouden moeten gelden komt er kennelijk gewoon mee weg.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.