Blog
09-04-2025 | Door Iep van der Meer

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt, maar inmiddels is het eerste controleportaal gemonteerd op de A12 bij Bodegraven.

Net als met de Maut in Duitsland rekent een kastje achter de voorruit straks automatisch de verschuldigde tol af. Dat kan overigens met het zelfde kastje waar je dat nu ook al mee doet in verschillende landen. Daarvoor worden er door heel Nederland op 61 locaties portalen geplaatst. Aan de foto’s te zien wordt daarbij gebruik gemaakt van bestaande portalen die toch al boven de snelweg hangen. Een mooie gelegenheid om ook meteen die belabberde richtingborden te vervangen zou je zeggen, maar dat is een ander verhaal.

Aan die portalen worden camera’s en DSRC antennes gemonteerd waarmee er toezicht gehouden wordt op de betaling en waarmee wordt afgerekend. Die apparatuur communiceert dan met het kastje achter je voorruit, net als in België of Duitsland. Leverancier Vitronic start samen met de RDW een test om vast te stellen of het systeem werkt zoals dat bedoeld is.

Met de in gebruik name van het systeem vervalt het Eurovignet voor Nederland en wordt de wegenbelasting voor trucks verlaagd ‘tot het minimum’. Wat dat minimum is wordt op dit moment nog niet duidelijk.

Wel zullen de kosten behoorlijk stijgen voor wie met een truck over de snelwegen of bepaalde N- wegen rijdt. De extra inkomsten die dat oplevert worden door het rijk geïnvesteerd in subsidies voor de verduurzaming van de transportsector. Er kan dit jaar al een aanvraag worden gedaan voor die subsidie, bijvoorbeeld voor de investering in elektrische trucks.

Wat gaat dat kosten?

Het tarief dat nu gecommuniceerd wordt voor de kilometerheffing is gemiddeld 16,7 cent, maar hangt af van de Co2 emissieklasse van het voertuig. Overigens zijn de hierna genoemde prijzen volgens prijsniveau 2023. Daar zal nog een kleine inflatiecorrectie op worden toegepast.

Euro- 0 kost 43 cent per kilometer!

Voor een zware combinatie boven de 32 ton bedraagt het tarief voor een Euro-0 truck 43 cent. Voor een Euro- 1 truck is dat 35,7 cent, voor Euro-2 is dat 34,4 cent en voor Euro-3 30,5 cent. Trucks in die emissie klassen komen echter niet veel meer voor. Overigens komt er volgens onze laatste informatie voor klassiekers ouder dan 40 jaar die niet commercieel worden ingezet een vrijstelling. Dat is bijzonder slecht nieuws voor al die Scania 4- serie hobbytrucks. Dat wordt een dure hobby, want die zijn niet oud genoeg.

Voor een Euro-4 truck betaal je elke kilometer 25,9 cent, voor een Euro- 5 is dat 20,6 cent en voor Euro- 6 17,5 cent. Dat betekent dus in het geval van een Euro- 6 truck bij een ton per jaar dat je 17,5 duizend Euro mag afrekenen. Ondanks het niet meer betalen voor het Eurovignet en de korting op de wegenbelasting is dat toch een enorme lastenverzwaring.

CO2 emissie klasses

Voor de nieuwste trucks, Euro- 6+ genaamd is er een kortingstaffel. Die trucks zijn voorzien van een Vecto label af fabriek waarop de CO2 emissieklasse staat vermeld. Voor een combinatie boven de 32 ton betekent klasse 2 dat je 15,9 cent mag aftikken. Klasse 3 kost per kilometer 14,4 cent, klasse 4 kost 9,6 cent. De goedkoopste kilometers maak je met een Klasse 5 truck, namelijk slechts 3,5 cent. Het zal je niet verbazen dat Klasse 4 geldt voor elektrische trucks.

Nieuwe truck nodig? Let op de CO2 klasse!

Voor wie nadenkt over een nieuwe truck, let dan goed op de CO2 klasse die er bij hoort. Door nu te kiezen voor een truck die Vecto geoptimaliseerd is bespaar je straks heel veel geld. Zo heeft DAF bijvoorbeeld de ‘Efficiency Champions 2025’ serie geïntroduceerd. Die zijn niet alleen zuiniger dan voorheen, ze vallen daarnaast in de Klasse 3 voor de Maut en de Vrachtwagenheffing. Ook andere merken hebben dergelijke, geoptimaliseerde trucks in de aanbieding. Stuk voor stuk trucks met complete spoilerpakketten, voorzien van camera’s, zonder zonneklep en retarder en op banden met een lagere rolweerstand. Het Vecto document wordt afgegeven zodra de truck de fabriek verlaat. Wat je er daarna aan doet maakt in feite niet uit, al is het niet uitgesloten dat daar in de toekomst ook controle op komt.

Het lijkt allemaal nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn in volle gang en het kan zomaar zo zijn dat de geplande invoering halverwege volgend jaar gewoon wordt gehaald.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
Blog
13-03-2025
Kopie van Sociaal1-1400

Terugkeer trucks weer op de agenda

In het Mobiliteitspakket was aanvankelijk geregeld dat trucks éénmaal per acht weken terug zouden moeten keren naar…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.