Illegale cabotage in ons land, is dat nu wel of geen probleem? Volgens de Inspectie valt het mee, de vakbond denkt dat de Inspectie zijn conclusies baseert op onjuiste informatie. Hoe zit het nu?
Vast staat dat het aantal cabotageritten dat illegaal is, erg laag ligt ten opzichte van het grote geheel. Volgens onderzoekers van Panteia gaat het om 0,79% van de ritten. Dat zijn op jaarbasis zo'n 326.000 ritten. Dat lijkt heel veel en elke rit is er ook een te veel, maar voorkomen kun je een en ander niet helemaal. Toch zou het fijn zijn wanneer er meer geïnspecteerd wordt. Want wanneer een chauffeur wordt betrapt, dan volgt een boete van 4200 euro. Dat kan dus mooi oplopen.
Uit de onderzoeken die BIGtruck heeft ingezien, blijkt dat de meeste bedrijven die zich schuldig maken aan illegale cabotage, afkomstig zijn uit Polen, Roemenië, Tsjechië, maar ook Duitsland. De meeste illegale cabotage vindt plaats in de regio Rotterdam en dan met name bij de A4 en de A15. Toevallig zijn dit ook de wegen waar de parkings in het weekend vol staan met 'losse trekkers'die tegen de regels in door de chauffeurs worden bewoond. Alweer een argument om beter te inspecteren. We weten allemaal waar ze staan, behalve de inspectie, zo lijkt het.
Heeft de vakbond gelijk met het argument dat er nauwelijks buiten de snelwegen is onderzocht? We zijn bang van wel. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk, bewijzen kunnen wij niks, groter dan nu is vastgesteld. Werk aan de winkel dus voor ministerie en inspectie!