Blog
17-05-2016 | Door Tim de Jong

Illegale cabotage in ons land, is dat nu wel of geen probleem? Volgens de Inspectie valt het mee, de vakbond denkt dat de Inspectie zijn conclusies baseert op onjuiste informatie. Hoe zit het nu?

Vast staat dat het aantal cabotageritten dat illegaal is, erg laag ligt ten opzichte van het grote geheel. Volgens onderzoekers van Panteia gaat het om 0,79% van de ritten. Dat zijn op jaarbasis zo'n 326.000 ritten. Dat lijkt heel veel en elke rit is er ook een te veel, maar voorkomen kun je een en ander niet helemaal. Toch zou het fijn zijn wanneer er meer geïnspecteerd wordt. Want wanneer een chauffeur wordt betrapt, dan volgt een boete van 4200 euro. Dat kan dus mooi oplopen. 

Uit de onderzoeken die BIGtruck heeft ingezien, blijkt dat de meeste bedrijven die zich schuldig maken aan illegale cabotage, afkomstig zijn uit Polen, Roemenië, Tsjechië, maar ook Duitsland. De meeste illegale cabotage vindt plaats in de regio Rotterdam en dan met name bij de A4 en de A15. Toevallig zijn dit ook de wegen waar de parkings in het weekend vol staan met 'losse trekkers'die tegen de regels in door de chauffeurs worden bewoond. Alweer een argument om beter te inspecteren. We weten allemaal waar ze staan, behalve de inspectie, zo lijkt het. 

Heeft de vakbond gelijk met het argument dat er nauwelijks buiten de snelwegen is onderzocht? We zijn bang van wel. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk, bewijzen kunnen wij niks, groter dan nu is vastgesteld. Werk aan de winkel dus voor ministerie en inspectie!

 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.