In de zomer van 2016 kreeg de Europese truckindustrie de hoogste boete die de Europese Commissie ooit heeft uitgedeeld. Nu blijkt dat, zoals we al vreesden, er zaken ernstig mis zijn gegaan. Ongetwijfeld komen er claims en moet er nog meer betaald worden. Wat te doen met al dat geld? We doen een suggestie.
De Europese Commissie heeft details bekend gemaakt over hoe de truckindustrie te werk ging om de prijzen hoog te houden. Hiertoe beschikten de meeste fabrikanten over speciale software die inzicht gaf in catalogusprijzen. Een paar keer per jaar ontmoetten de fabrikanten elkaar om afspraken te maken. Naast prijsafspraken maakten de kartelleden ook afspraken over het uitstellen van de introductie van schonere motoren. “Wij vermoeden dat de fabrikanten dit deden om van hun oude voorraden af te komen”, aldus Simon Zuurbier van Stichting MKB-Claim. “Dit ging ten koste van hun klanten en het milieu.”
Wat moeten we denken van deze praktijken? Dat het goed is dat er een boete is gekomen. We hopen dat die boete wordt gebruikt om de branche 'op te schonen'. Dus door geld te steken in vergroeningsprojecten. Tenslotte werden die aanvankelijk door dit gedrag van de industrie tegen gehouden. Steek het geld in nieuwe (gas)tanktstations en in truckstops en parkeerplaatsen. Het zijn de vervoerders, de klanten van de fabrikanten, die hier behoefte aan hebben.
Het ziet er naar uit dat de groepen die nu ontstaan die claims voorbereiden, toch wel een sterke zaak hebben. Daardoor zullen truckfabrikanten nog meer moeten boeten. Ook die gelden, die mogelijk aan vervoerders worden uitgekeerd, kunnen duurzaam worden aangewend: door te investeren in chauffeursopleidingen en in het aantrekken van nieuwe chauffeurs en ander personeel.
Nog een speciaal woord over MAN, de fabrikant die het kartel aanhangig maakte. Blijkbaar zag deze fabrikant in dat dit zo niet kon en dat de industrie van deze praktijken af moest. Dat verdient een compliment. Maar MAN heeft daarmee niet meteen schone handen. In 2009 nog kwam een schandaal aan het licht bij dit merk omdat het smeergeld betaalde aan partijen die in de markt waren voor grote orders. Toen werd de hele directie van MAN vervangen. Wellicht heeft MAN geleerd dat dit een heilloze weg is, die niet past bij een merk dat qua verkopen in Europa, los van concerngenoot Scania, toch al tot de top behoort.