Kartelboete trekt aasgieren met megaclaim

Blog
19-07-2016 | Door Iep van der Meer

Eerder deze week werd bekend dat een aantal truckmerken een schikking treft met de Europese Commissie met het oog op de kartelboete. Dat betekent dat er enorme bedragen worden betaald en daarmee wordt erger voorkomen. 

MKB-Claim, een organisatie die namens 'gedupeerden' massaclaims indient ziet hier echter wel brood in. Volgens deze club betekent de schikking dat de merken toegeven dat ze aan kartelvorming deden en dat ze de prijzen hebben opgedreven. MKB-Claim gaat er van uit dat in de periode waar de boete over gaat in ons land meer dan 100.000 trucks zijn verkocht. Het prijsverhogende effect is volgens MKB-Claim rond de 20 procent en dat zou per truck rond de 16 duizend Euro zijn. Dat is dus wat er volgens MKB-Claim teveel betaald is per truck. MKB-Claim is dan ook van plan een claim neer te leggen van in totaal meer dan 1,6 miljard Euro bij de truckproducenten.

Een groot aantal eigenaren van in totaal inmiddels vijf en een half duizend trucks heeft zich inmiddels bij MKB-Claim aangesloten om te delen in deze megaclaim. Het belang van MKB-Claim is natuurlijk alleen maar om zelf een zo groot mogelijke provisie naar binnen te harken. 

Toch gaat deze vlieger volgens mij niet op. De beschuldiging van de Europese Commissie is namelijk dat de brutoprijzen- af fabriek op elkaar zijn afgestemd door de truckmerken. Dat is heel wat anders dan de prijs die je uiteindelijk voor een truck betaalt. Per land verschillen de bruto catalogusprijzen nogal en bovendien is er volgens mij nog nooit een truck verkocht voor de brutoprijs. De verschillen tussen bruto en nettoprijzen zijn zodanig groot dat wij zelfs gestopt zijn om de prijzen te vermelden bij onze testen. Kortingpercentages tot vijftig procent komen voor en de prijs die echt betaald wordt voor een truck lijkt dan ook niet op de prijzen waarover afspraken gemaakt zijn. De stelling dat klanten teveel betaald hebben lijkt me dan ook bijzonder lastig verdedigen.

Ik ben heel benieuwd hoe een Nederlandse rechter tegen deze claim aan gaat kijken. In de USA heerst een ware claimcultuur en ik mag hopen dat we dat hier niet gaan krijgen want dan wordt het er niet gezelliger op.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
Blog
13-03-2025
Kopie van Sociaal1-1400

Terugkeer trucks weer op de agenda

In het Mobiliteitspakket was aanvankelijk geregeld dat trucks éénmaal per acht weken terug zouden moeten keren naar…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.