Kennelijk is staken niet meer van deze tijd

Blog
12-04-2021 | Door Tim de Jong

Vandaag, 12 april kondigden vakbonden CNV en FNV acties aan, die logistieke processen zouden gaan verstoren. Maar we hebben weinig problemen gezien. De supermarkten liggen gewoon weer vol.

Toch zijn er redenen om in actie te komen: tijdens de pandemie ging het werk gewoon door, alleen horecabelevering viel grotendeels stil. Gewoon doorwerken en grote drukte noopten de bonden tot overleg over een nieuwe CAO. Daar bleek dat werkgevers eigenlijk niks meer willen, maar minder. De zondagtoeslag moest maar eens geschrapt worden. Een vreemde gang van zaken wanneer we er het laatste Sectorrapport bij pakken: Meer pensionado’s, minder instroom. Zo krijg je een tekort aan chauffeurs. Vervolgens de lonen verlagen en arbeidsvoorwaarden versoberen zal tot meer vacatures leiden.

Toch doen er geen honderden of duizenden chauffeurs mee aan de acties. Zoals ik een paar jaar geleden nog op een zaterdagochtend in een grote hal was, temidden van honderden protesterende chauffeurs. Waar zijn die gebleven?

Inmiddels pakken de media het verhaal wel op. Vorige week schreef het NRC over een chauffeur (60) die een mooi leven had bij Blokker. Maar de winkelketen vervoert niet meer zelf, en nu blijkt dat de overnemende partij hem 350 euro minder gaat betalen. Het verschil zit hem in vergoedingen en overurentoeslag, die het nieuwe bedrijf niet wenst te betalen. Heel sociaal zegt hij dat hem dat niet echt hard zal raken, maar jongere collega’s wel. Zouden die bij die transporteur willen blijven rijden?

Gisteren was er een programma van Jeroen Pauw dat hier ook over ging. Het ging hier om schoonmakers, vakkenvullers, freelance journalisten en fotografen, en maaltijdbezorgers. Geen pakketbezorgers maar dat is ook zo’n sector. Personeel in deze sectoren krijgt steeds minder betaald en moet steeds harder werken. Wie hier als jongere werkt, komt niet in dienst en kan dus ook nooit een huis kopen. Wel werk je op ongure tijden. Maar niemand maakt zulke lange dagen als de chauffeur.

Er kwam een voorbeeld voorbij waarbij een vakkenvuller op de aandeelhoudersvergadering van Albert Heijn aan de topman meedeelde dat hij 299 jaar zou moeten werken om één jaarsalaris van die topman te kunnen verdienen. Maar ook in de supermarkt-cao willen werkgevers van de zondagtoeslag af. De coronabonus voor de directie is inmiddels een feit.  Het uurtarief van de top is 1600 euro. Pauw toonde met behulp van economen aan dat het minimumloon in ons land met tien euro, eigenlijk 5, 6 euro te laag ligt. Dat heeft ook gevolgen voor pensioenen, die op zulke lagere lonen gebaseerd worden.

Het is dus flink mis in het bedrijfsleven. Maar de hoofdlijn is dat we voor corona een miljoen vacatures hadden en 200.000 werklozen. Dit maakt me benieuwd naar het beleid van de werkgevers in de sector met de langste dagen, de meest ongure uren (sommige collega’s moeten ’s nachts om 1:00 uur beginnen in het supermarktwerk) en met een structureel hoge uitstroom van chauffeurs die met pensioen gaan.   

Op de foto een lege parking bij De Raket, een van de plaatsen waar het vandaag had moeten gebeuren, volgens de bonden. We vernamen dat er in de ochtend wel vakbondsactiviteit was geweest.

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.