KLM Jumbo Jet slachtoffer van Corona

Blog
20-03-2020 | Door Iep van der Meer

KLM besloot eerder al dat de iconische Boeing 747, ook wel ‘Jumbo Jet’ genoemd, in 2021 uit dienst zou gaan na precies vijftig jaar trouwe dienst. Door de Corona crisis is het nu al over en uit voor de grootste vliegtuigen van KLM.

Volgend jaar zou het precies vijftig jaar geleden zijn dat de eerste Boeing 747 in dienst kwam bij de KLM. Een gepland afscheid bij het vijftig jarige jubileum was prachtig geweest maar de actualiteit van de crisis slaat in de luchtvaart keihard om zich heen. KLM zag zich daardoor gedwongen om nu al afscheid te nemen van de kenmerkende Boeing. Daarmee kun je zeggen dat de Boeing 747 slachtoffer werd van de Corona crisis.

Bij de Boeing 747 zaten de bussinessclass passagiers deels op het bovendek , net achter de cockpit. Je kwam daar via een trap. Voorin op de beneden verdieping was vroeger zelfs nog een eerste klasse maar die is al jaren geleden opgeheven. Met maximaal 408 passagiers en een take off gewicht van 390 ton (!) was de Jumbo Jet in alle opzichten indrukwekkend.

Het afscheid van de ‘Queen of the skies’ is het einde van een tijdperk voor KLM. KLM heeft op dit moment nog tien toestellen van het type Boeing 747 – 400 in de vloot. De helft daarvan is als combi uitgevoerd voor deels lading en deels passagiers.

Daarnaast heeft KLM nog een aantal jongere Boeing 747-400 vrachtvliegtuigen die voorlopig gewoon in dienst blijven. Voor passagiersvluchten valt nu echter voortijdig het doek voor de Jumbo Jet. Officieel staat de laatste vlucht gepland voor 26 maart maar het is niet uitgesloten dat het al eerder over en sluiten is.

                                                             

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.