Gisteren waren we uitgenodigd bij Gerrit Wermink uit Ommen voor de inwijding van zijn nieuwe Case trekker. Dat betekende even een klein uitstapje uit de truckwereld, want normaal gesproken schrijven we niet over landbouwtrekkers. Voor Gerrit maken we echter graag een uitzondering.
Gerrit Wermink is veehouder in Ommen en hij doet dat op zo'n hoog kwaliteitsniveau dat zijn melk als grondstof voor het beroemde Ben & Jerry's ijs gebruikt wordt. Daarnaast is Gerrit bovenmatig geïnteresseerd in media en in vrachtwagens. Hij is dan ook een BIGtruck fan van het eerste uur. Normaal gesproken rukt de redactie van BIGtruck niet uit voor een trekker maar voor zo'n trouwe fan maken we graag een uitzondering. Voor Gerrit is de nieuwe Case 145 4x4 een behoorlijke investering. Vergelijk het met een eigenrijder die een nieuwe truck koopt. Zelfs de prijs zit in de zelfde orde van grootte.
Net zoals een eigenrijder een truck nodig heeft is voor Gerrit zijn boerenbedrijf een goede trekker onmisbaar. Met de nieuwe Case heeft Gerrit er nu twee tot zijn beschikking. ,,Dat werkt veel handiger, vooral in het seizoen. Anders ben je constant machines aan het wisselen en dat werkt niet.'' De Case heeft een 4 cilinder, 4,5 liter dieselmotor die een vermogen levert van 140 pk. Als het werk dat vraagt dan wordt dat verhoogd tot 170 pk. Denk daarbij aan zware machines die aangedreven worden zoals maaimachines.
Speciaal voor de gelegenheid had Gerrit een fraaie kipper- aanhangwagen geregeld bij Loonbedrijf Koonstra uit Balkbrug. ,,Ik wil jullie even laten rijden met de nieuwe trekker en dan moet er wel wat achter natuurlijk, anders lijkt het niet'' Ik ben samen met Alex Miedema en Eline de Vries uitgenodigd bij Gerrit, en na de koffie met gebak mag ik het eerste ritje maken met de nieuwe Case. Nu is voor mij het rijden met een trekker niet helemaal vreemd, maar het verschil met mijn eigen Ford 2000 van veertig jaar oud is wel heel groot. Alles wordt elektronisch bediend met joysticks en zelfs het dashboard is digitaal. Grappig is dat de hele tafel met bedienings elementen met de geveerde stoel mee op- en neer gaat. Dat is in een truck nog nooit vertoond! Niet alleen de stoel is geveerd, de hele cabine is ook verend opgehangen voor nog meer comfort.
Rijden is eenvoudig. Schakelen doet de techniek zelf wel en het is een kwestie van gasgeven en sturen. Dat laatste is altijd erg wennen bij een trekker want het stuurt ontzettend licht. Een kwestie van wennen, zo blijkt, want na een paar kilometer gaat het al een stuk beter. Gerrit legt intussen alle functies uit waarbij het opvalt hoe geavanceerd de techniek al is. Zo kunnen functies voorgeprogrammeerd worden die de machine daarna na een druk op een knopje keurig reproduceert. De techniek heeft niet stilgestaan, dat is duidelijk. Gerrit kan weer een paar jaar vooruit met zijn nieuwe Case. Dank je wel voor de uitnodiging Gerrit, het was me een waar genoegen om eens weer met zo'n high-tech machine te mogen rijden!