Maten en gewichten: Duitsland blijft dwarsliggen

Blog
07-08-2024 | Door Iep van der Meer

Duitsland stemt niet in met het voorstel van de Europese Commissie voor een verruiming van de richtlijn voor maten en gewichten van vrachtwagens. Met name de hogere aslasten en een ruimere toelating voor de LZV en de Super Eco Combi zijn punten waar de Duitsers moeite mee hebben.

De hogere aslasten tot 12,5 ton zouden een aantasting zijn van de toch al kritische infrastructuur van Duitsland. Ook de vier ton bonus voor emissievrije trucks krijgt de handen niet op elkaar in Duitsland. Een ander voorstel vanuit Europa is de verruiming van de maximale hoogte van vrachtwagens, van vier meter naar 4,30 meter. Bruggen en tunnels zijn daar niet op berekend waardoor de vier meter blijft zoals die nu is.

Duitsland gelooft wel dat de inzet van de LZV en de Super Eco Combi (met twee 13,60 trailers) een bijdrage kan leveren tot efficiƫnter en duurzamer transport maar dat mag niet ten koste gaan van de concurrentiepositie van het spoor en de binnenvaart. De spoorlobby is kennelijk nog steeds oppermachtig in Duitsland, waar het spoornet vol is en waar treinen soms dagenlang staan te wachten op een machinist.

Alles bij elkaar blijft het belangrijkste transitoland van Europa hiermee een verdere verduurzaming van het wegtransport tegenhouden. Zo mag een LZV nog steeds slechts 40 ton wegen in Duitsland. Het argument van de aslasten lijkt daarin een non argument, want met een 40 tons trekker oplegger op vijf assen is de gemiddelde aslast 8 ton. Bij een 60 tons LZV op acht assen is dat slechts 7,5 ton. Bovendien scheelt de inzet van LZV combinaties een trekker op elke twee combinaties, waardoor er 8 ton minder belasting is van het wegdek bij dezelfde vervoersprestatie. Een argument wat er maar niet in wil bij de Duitse autoriteiten.

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coƶperatief U.A.