Milieu eisen kosten vooral geld. Heel veel geld

Blog
08-11-2023 | Door Iep van der Meer

Duurzaamheid en de klimaatcrisis zijn de steekwoorden voor overheden om verhogingen van lasten zoals de Maut goed te praten. Daarbij wordt er gekeken naar de theoretische uitstoot van een truck die is vastgelegd in een Vecto document. Dat zo’n truck na aflevering niet meer voldoet aan die waarden speelt vooralsnog geen rol. Er wordt echter nergens gekeken naar duurzame brandstoffen, terwijl juist daar mega CO2 verlagingen kunnen worden gerealiseerd. Zonder enorme investeringen, en gewoon door die brandstoffen toe te passen in de huidige generatie Euro 6 trucks.

Bij de vaststelling voor de Duitse Maut wordt vanaf 1 januari gekeken naar dat Vecto document, maar de brandstof die getankt wordt blijft buiten beschouwing. Dat is een gemiste kans, want met HVO100 en BioLNG kunnen CO2 besparingen tot 90% gehaald worden. Gewoon met bestaande trucks, en met de huidige infrastructuur.

De reden hiervoor is handhaving, want aan de hand van een kenteken kunnen de controlerende instanties niet zien wat er daadwerkelijk in de tank zit. Overigens geldt dat ook voor elektrische trucks, want of daar groene, grijze, bruine of gitzwarte stroom in zit wordt ook niet duidelijk. Een oplossing daarvoor zou zijn om de duurdere brandstoffen zoals BioLNG en HVO vrij te stellen van accijns, of op zijn minst een korting op die belasting. Dat is eenvoudig te realiseren en het effect er van op de CO2 uitstoot en het milieu van die brandstoffen is enorm. Ook voor groene stroom zou zo’n regeling moeten gelden, aan de hand van een certificaat dat bewijst dat de groene stroom in een elektrische truck ook echt groen is.

Het is teleurstellend dat daar niet naar gekeken wordt, want met de regels zoals die nu gelden kost het milieu vooral heel veel geld, zonder dat het ook maar iets opknapt van al die heffingen.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…