Milieu eisen kosten vooral geld. Heel veel geld

Blog
08-11-2023 | Door Iep van der Meer

Duurzaamheid en de klimaatcrisis zijn de steekwoorden voor overheden om verhogingen van lasten zoals de Maut goed te praten. Daarbij wordt er gekeken naar de theoretische uitstoot van een truck die is vastgelegd in een Vecto document. Dat zo’n truck na aflevering niet meer voldoet aan die waarden speelt vooralsnog geen rol. Er wordt echter nergens gekeken naar duurzame brandstoffen, terwijl juist daar mega CO2 verlagingen kunnen worden gerealiseerd. Zonder enorme investeringen, en gewoon door die brandstoffen toe te passen in de huidige generatie Euro 6 trucks.

Bij de vaststelling voor de Duitse Maut wordt vanaf 1 januari gekeken naar dat Vecto document, maar de brandstof die getankt wordt blijft buiten beschouwing. Dat is een gemiste kans, want met HVO100 en BioLNG kunnen CO2 besparingen tot 90% gehaald worden. Gewoon met bestaande trucks, en met de huidige infrastructuur.

De reden hiervoor is handhaving, want aan de hand van een kenteken kunnen de controlerende instanties niet zien wat er daadwerkelijk in de tank zit. Overigens geldt dat ook voor elektrische trucks, want of daar groene, grijze, bruine of gitzwarte stroom in zit wordt ook niet duidelijk. Een oplossing daarvoor zou zijn om de duurdere brandstoffen zoals BioLNG en HVO vrij te stellen van accijns, of op zijn minst een korting op die belasting. Dat is eenvoudig te realiseren en het effect er van op de CO2 uitstoot en het milieu van die brandstoffen is enorm. Ook voor groene stroom zou zo’n regeling moeten gelden, aan de hand van een certificaat dat bewijst dat de groene stroom in een elektrische truck ook echt groen is.

Het is teleurstellend dat daar niet naar gekeken wordt, want met de regels zoals die nu gelden kost het milieu vooral heel veel geld, zonder dat het ook maar iets opknapt van al die heffingen.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.