Bij de vaststelling voor de Duitse Maut wordt vanaf 1 januari gekeken naar dat Vecto document, maar de brandstof die getankt wordt blijft buiten beschouwing. Dat is een gemiste kans, want met HVO100 en BioLNG kunnen CO2 besparingen tot 90% gehaald worden. Gewoon met bestaande trucks, en met de huidige infrastructuur.
De reden hiervoor is handhaving, want aan de hand van een kenteken kunnen de controlerende instanties niet zien wat er daadwerkelijk in de tank zit. Overigens geldt dat ook voor elektrische trucks, want of daar groene, grijze, bruine of gitzwarte stroom in zit wordt ook niet duidelijk. Een oplossing daarvoor zou zijn om de duurdere brandstoffen zoals BioLNG en HVO vrij te stellen van accijns, of op zijn minst een korting op die belasting. Dat is eenvoudig te realiseren en het effect er van op de CO2 uitstoot en het milieu van die brandstoffen is enorm. Ook voor groene stroom zou zo’n regeling moeten gelden, aan de hand van een certificaat dat bewijst dat de groene stroom in een elektrische truck ook echt groen is.
Het is teleurstellend dat daar niet naar gekeken wordt, want met de regels zoals die nu gelden kost het milieu vooral heel veel geld, zonder dat het ook maar iets opknapt van al die heffingen.