"Mobiel netwerk in Duitsland is een gatenkaas"

Blog
04-02-2019 | Door Tim de Jong

Mobiel kunnen bellen in heel Duitsland is nog altijd niet vanzelfsprekend. Afgelopen weekend verscheen een artikel in het NRC waarin Duitsers zich beklaagden over de grote gebieden in hun land waar ze geen mobiel bereik hebben.

De kwestie is belangrijk, omdat de Duitse truckbouwer MAN met DB Schenker een platooning proef probeert uit te voeren. Aartsrivaal Mercedes gaat een stap verder en brengt een Actros op de markt die deels autonoom zou moeten kunnen rijden. Maar dat kan alleen wanneer deze Actros doorlopend online is, het liefst in een 5G netwerk. Het verschil met het huidige 4G netwerk, is dat je met 5G veel meer informatie, veel meer data kunt verwerken. Dan nog, we benadrukken het nog maar even, moet de chauffeur altijd alert zijn en is hij of zij de eindverantwoordelijke over de betreffende truck.

Maar hoe moet dat wanneer je nog niet eens overal mobiel kunt bellen? De Duitse overheid heeft geen toezicht gehouden op wat de providers allemaal uitvoeren. Dus is er alleen dekking in Duitsland in de gebieden waar wat te verdienen valt. Dus wanneer je een autosloperij hebt in een uithoek van het land, zoals het noordwesten van Brandenburg, dan heb je pech. Klanten kunnen je niet bereiken en een website bouwen heeft al helemaal geen zin. De autosloper komt wel eens ergens in de wereld en heeft vastgesteld dat je in Polen en Rusland wel overal kunt bellen. Dat laatste kan ik bevestigen, het was nooit een probleem, maar ik heb het dan over het Rusland ten westen van Moskou.

Even terug naar de Duitsers. Het plan is om het 5G netwerk te gaan aanbesteden. Vergunningen worden dit jaar geveild. Eind 2022 moeten alle 'witte vlekken'in het netwerk verdwenen zijn. Ben benieuwd of MAN dan kan platoonen, en of die Actros, die nu al te koop is, dan ook zelf zijn bochtjes draait. Maar tot die tijd moet je zelf sturen!

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.