DAF trucks nodigde de vakpers uit voor de statische introductie van de nieuwe truckgeneratie XF, XG en XG+. Daarbij werd beargumenteerd waarom de fabrikant denkt dat de nieuwe trucks tot 10% zuiniger zullen zijn.
Vlak voordat we bij de fabriek aan kwamen, zagen we ‘een nieuwe’ ons tegemoet rijden op de Eindhovense binnenring. Het ziet er ronduit indrukwekkend uit. Met deze kleur vallen de nieuwe trucks zeker op. De nieuwe truckgeneratie gaat na de zomer in productie. DAF zegt dat eerste klanten waarschijnlijk in oktober al bediend kunnen worden. Volgende week sluit de fabriek vanwege de vakantie en om de fabriek voor te bereiden op de nieuwe truckgeneratie. Op dit moment produceert Eindhoven mondjesmaat een voorserie, terwijl nog altijd het leeuwendeel de bekende trucks geldt. “We krijgen veel vragen uit de markt, nu enkele klanten de camouflage hebben verwijderd en al in klant-kleur rijden. Echter dit zijn nog altijd prototypes waar we nog steeds testgegevens uit genereren”, aldus DAF. Op het fabrieksterrein valt op dat er nog volop trucks van de huidige generatie gebouwd worden.
Afgeronde hoeken
Meest opvallend aan de nieuwe trucks zijn de sterk afgeronde hoeken aan de voorzijde, waardoor deze cabine ver af staat van we nu kennen van alle andere merken. In het echt ziet dit er veel indrukwekkender uit dan op een foto. Aan de XG+ valt de duidelijk grotere lengte op, die mogelijk is geworden dankzij nieuwe cabineregels vanuit de Europese Unie, de bekende 96/53 paragraaf, die is verruimd om te komen tot een beter brandstofverbruik, meer veiligheid en tot lagere uitstoot van CO2. Daardoor denkt DAF het brandstofverbruik met 6,3 procent te kunnen verlagen en nog eens drie procent met dank aan verbeteringen aan de aandrijflijn. Omdat de cabinematen als zodanig niet meer zijn vastgelegd, wel de totaal toegestane combinatielengte, kan de grotere lengte ten goede komen aan de cabine.
Het ziet er in ieder geval indrukwekkend uit. Volgende week gaan we live met een nieuwe BIGtruck-editie en tonen we de details. We verklappen alvast dat de verschillen met de huidige DAF-generatie en natuurlijk met de concurrentie, groot zijn!
BIGtruck was het eerste magazine, twee jaar geleden al, dat gewag maakte van de nieuwe cabineregels. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor dat verhaal!