Pinkster-controle en het chauffeurstekort

Blog
08-06-2022 | Door Tim de Jong

Het afgelopen Pinksterweekend zou voor iedereen een lekker weekendje uitrusten moeten betekenen. De handhavingsdiensten in Vlaanderen hebben echter aangetoond dat het voor velen zo niet werkt. In Zeebrugge troffen politie en inspectie tal van chauffeurs die op een verlaten parkeerterrein alleen het weekend doorbrachten.

Sinds de invoering van het mobiliteitspakket zou het zo moeten zijn, dat politie en inspectie in de Europese landen scherper controleren of chauffeurs het hele weekend in hun cabine overnachten of dat ze langer dan acht weken onderweg zijn in hun vrachtwagen. De controle van de Vlaamse diensten laat zien dat het antwoord nee is.

 

Minachting voor personeel

In totaal wed voor 190.000 euro aan boetes uitgeschreven. Dit laat zien dat transporteurs en hun opdrachtgevers lak hebben aan de nieuwe regels, maar vooral dat ze lak hebben aan hun personeel. Het is precies daar waar de schoen wringt. Wanneer berichten zoals afgelopen weekend in de publiciteit komen, wie wil er dan nog chauffeur worden?  Nog altijd is er sprake van schrijnende toestanden. En wat ik mis in de berichtgeving is in hoeverre de tegen hun zin kamperende chauffeurs het juiste minimumloon betaald krijgen, inclusief een toeslag voor het overstaan tijdens feestdagen.

Niks terugkeerplicht

De handhavers constateerden dat 32 chauffeurs al lang en breed weer een keer naar huis hadden gemoeten. Volgens de regels dan. Maar niets van dit alles, de mannen moeten zich koest houden en moeten dagen stil staan op een verlaten terrein.

De moraal van dit verhaal is dat als het zo moet, er straks werkelijk niemand meer chauffeur wil worden. Reken maar dat we dan als maatschappij nog dieper in de problemen komen.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.