Het was me het weekje wel, afgelopen week, voor de politie. De eerste dagen, of beter gezegd nachten, was het knokken geblazen met relschoppers. Later kwam een rapport naar buiten dat stelde dat de Nationale Politie internationaal slecht samenwerkt met buitenlandse collega’s.
Dat was nog niet alles. Er was nog een rapport, in opdracht van Transport & Logistiek Nederland. De conclusie daarvan was dat de politie de aanpak van transport gerelateerde criminaliteit jarenlang heeft laten versloffen. Aangiften en tips van tientallen transportbedrijven met concrete opsporingsindicaties blijven regelmatig liggen, aldus het rapport, dat is betaald door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Agenten zijn vaak niet in staat een fatsoenlijke aangifte op te nemen, volgens het onderzoek. De onderzoekers spraken met politieagenten, douane- en havenpersoneel, beleidsambtenaren, koeriers van pakketbedrijven, vrachtwagenchauffeurs, en voormalige criminelen. Dus ze hebben het voor deze keer grondig aangepakt.
De precieze omvang van criminaliteit in de transportbranche is niet bekend. Maar ingewijden zeggen dat criminelen betrekkelijk eenvoudig misbruik kunnen maken van de transportbranche, waarbij er ook nog sprake is van een hele kleine pakkans. Gesteld wordt ook dat transportbedrijven nog te weinig doen om transportcriminaliteit tegen te gaan.
Terrorist niet opgemerkt
Wat hier aan te doen? Een deel van de problemen wordt veroorzaakt doordat de arbeidsomstandigheden en beloning van transportpersoneel moet worden verbeterd. Zo kom je niet zo gauw in de verleiding om buiten de lijntjes te kleuren. Maar dat de politie tekort schiet, is andermaal duidelijk. De reden daarvan kennen we. Net als bij de leraren en het zorgpersoneel, en natuurlijk bij defensie, is er jarenlang op bezuinigd. Een andere oorzaak is decentralisatie. De gevolgen daarvan zie je nu bij het drama van trage vaccinatie-voortgang en het is de oorzaak van de slecht functionerende Nationale Politie, die zoals we vaak zien bij ambtenaren, een eigen eilandje hebben gebouwd. Daardoor misten ze, meldt het NRC, de aankomst van een terrorist op Schiphol, die vanuit Turkije naar Zaventem reisde en zich daar opblies. Verzoeken van buitenlandse collega’s om de man in te rekenen, werden niet opgemerkt.
In dat licht bezien zijn de problemen zoals ladingdiefstal, mensensmokkel en drugssmokkel minder ernstig. Maar ernstig genoeg om geld, tijd en energie te steken in een effectief werkend politie-apparaat.
Tim de Jong