Politiek spel rond ECT Terminal?

Blog
07-03-2025 | Door Maarten van der Westen

Deze week werd bekend dat de Rotterdamse containerterminals van ECT nieuwe eigenaren krijgen. Het is onderdeel van een grote uitverkoop van het Chinese Hutchison. De ECT lijkt hiermee onderdeel van een wereldwijd politiek spel.

Schijnbaar uit het niets verkoopt het Chinese CK Hutchison 80% van zijn aandelen van de meer dan vijftig containerterminals die het bedrijf wereldwijd bezit. Hieronder ook de Rotterdamse ECT, die met de Delta en Euromax twee containerterminals op de Maasvlakte heeft. Een combinatie van Terminal Investment Limited (TiL) en Blackrock is de nieuwe eigenaar van ECT. TiL is de investeringsmaatschappij van rederij MSC. Blackrock is een grote Amerikaanse partij, die bekend staat om zijn grote kapitaal.

De stap van Hutchison is opmerkelijk. De Chinezen waren bezig met een wereldwijde opmars, waarbij ze bijna een monopolie kregen op de containermarkt. Ineens gaat dat vrijwel allemaal in de verkoop. Het lijkt te draaien om twee havens rond het Panamakanaal, die nu ook in Amerikaanse handen komen. Ineens is er hierdoor een link te leggen naar president Trump, die het Panamakanaal wil overnemen.

Zenuwachtig

Is er dus sprake van een politiek spelletje? Hoewel de betrokken partijen ontkennen dat de verkoop iets met recente politieke ontwikkelingen te maken hebben, ruikt het verdacht. Trump paait Rusland door Oekraïne op te geven, biedt China nu de containermarkt aan Trump in ruil voor iets anders? Als ik in Taiwan zou wonen, zou ik zenuwachtig worden. De werkelijke reden van de verkoop van al deze terminals is onduidelijk, maar waarschijnlijk gaan we het wel uitvinden.

Voor ECT is de stap overigens helemaal niet slecht. Hutchison gebruikte de terminals al jaren als melkkoe: er moest vooral geld uit en geen geld in. Met een rijke eigenaar als Blackrock kunnen er betere tijden aanbreken. Bovendien heeft rederij MSC, via TiL, al jaren plannen voor een Rotterdamse megaterminal. Dit zou nu de ECT kunnen worden. Ook dat is even schrikken voor de Chinezen. Zo is rederij Cosco sinds 2016 35% eigenaar van de ECT Euromax terminal. Met meer ruimte voor MSC komt er mogelijk minder ruimte voor Chinese rederijen. Des te meer reden om meer te zoeken achter de verkopen van CK Hutchison.

Laatste blogberichten

Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
Blog
13-03-2025
Kopie van Sociaal1-1400

Terugkeer trucks weer op de agenda

In het Mobiliteitspakket was aanvankelijk geregeld dat trucks éénmaal per acht weken terug zouden moeten keren naar…
Blog
04-02-2025
Global-Transporte-01

Slavernij bestaat nog steeds

Alle excuses voor het slavernijverleden door onze overheid en zelfs de koning ten spijt: Slavernij bestaat helaas nog steeds…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.