Begin deze eeuw toonde Renault op de IAA van 2004 een experimenteel model in full-size op de IAA-stand. Missen kon je hem niet, hij was knalgeel. Er was volop speculatie of dit de opvolger zou worden van de Magnum.
De Magnum was op dat moment tenslotte 14 jaar in productie, en aangezien de gemiddelde truckcabine vijftien jaar mee gaat, zou het best kunnen dat dit de opvolger zou worden. Renault had in dit vooruitstrevende concept allerlei techniek samengepakt, waarvan we gerust mogen zeggen dat ze best wel wisten wat er zou gaan spelen in de nabije toekomst.
Zo had deze Radiance Steer-by-wire, de stuurkolom ontbrak dus. Wettelijk mag dit niet, maar het zou ontwerpers meer vrijheid geven wanneer een truck hetzelfde stuursysteem zou krijgen als een vliegtuig. De transmissie was geautomatiseerd, wat in die tijd nog niet vanzelfsprekend was en de spiegels waren al vervangen door camera's. Verder had de Radiance adaptieve koplampen, die zich optimaal aanpassen aan de verkeerssituatie. De remlichten lichten feller op, wanneer de chauffeur harder remt. Er is sprake van een automatisch handremsysteem.
Je moet toegeven, daar in Lyon hadden ze al aardig voor de bril hoe het er nu aan toe gaat. Onlangs deden we even een rondje museum daar, en zo kwamen de herinneringen aan de IAA van 2004 weer boven. De ontwerper was Patrick le Quement, een godheid in zijn vak, die Renault beroemd maakte met de eerste Twingo en de Espace. BIGtruck sprak met hem en ik weet nog dat hij vond dat cabine-interieurs veel luxer moesten, om de chauffeur zich beter thuis te laten voelen. Goed gezien Patrick!
De reportage van de Renault fabrieken " target="_blank" rel="noopener noreferrer">vind je hier!