Renault Radiance had al 'Mirrorcam' in 2004

Blog
12-06-2019 | Door Tim de Jong

Begin deze eeuw toonde Renault op de IAA van 2004 een experimenteel model in full-size op de IAA-stand. Missen kon je hem niet, hij was knalgeel. Er was volop speculatie of dit de opvolger zou worden van de Magnum.

De Magnum was op dat moment tenslotte 14 jaar in productie, en aangezien de gemiddelde truckcabine vijftien jaar mee gaat, zou het best kunnen dat dit de opvolger zou worden. Renault had in dit vooruitstrevende concept allerlei techniek samengepakt, waarvan we gerust mogen zeggen dat ze best wel wisten wat er zou gaan spelen in de nabije toekomst.

Zo had deze Radiance Steer-by-wire, de stuurkolom ontbrak dus. Wettelijk mag dit niet, maar het zou ontwerpers meer vrijheid geven wanneer een truck hetzelfde stuursysteem zou krijgen als een vliegtuig. De transmissie was geautomatiseerd, wat in die tijd nog niet vanzelfsprekend was en de spiegels waren al vervangen door camera's. Verder had de Radiance adaptieve koplampen, die zich optimaal aanpassen aan de verkeerssituatie. De remlichten lichten feller op, wanneer de chauffeur harder remt. Er is sprake van een automatisch handremsysteem.

Je moet toegeven, daar in Lyon hadden ze al aardig voor de bril hoe het er nu aan toe gaat. Onlangs deden we even een rondje museum daar, en zo kwamen de herinneringen aan de IAA van 2004 weer boven. De ontwerper was Patrick le Quement, een godheid in zijn vak, die Renault beroemd maakte met de eerste Twingo en de Espace.  BIGtruck sprak met hem en ik weet nog dat hij vond dat cabine-interieurs veel luxer moesten, om de chauffeur zich beter thuis te laten voelen. Goed gezien Patrick!

De reportage van de Renault fabrieken " target="_blank" rel="noopener noreferrer">vind je hier!

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.