23-01-2024 | Door Maarten van der Westen
De Van Brienenoordbrug ten oosten van Rotterdam is de drukste verkeersbrug van Nederland. Dagelijks passeren hier 230.000 voertuigen de Maas via de A16. De eerste boog stamt echter al uit 1965 en is dus al 59 jaar oud. Maar ook de nieuwe boog is met een leeftijd van 34 jaar niet nieuw meer. Net zoals bij veel bruggen en tunnels is groot onderhoud dringend nodig. De Van Brienenoordbrug moet toekomstbestendig gemaakt worden: klaar voor meer verkeer en hogere gewichten.
Al in 2008 was bekend dat de Van Brienenoordbrug in slechte staat verkeerde. Toen was het advies om de brug binnen 10 jaar te renoveren: iets dat nooit gebeurde. Pas in 2022 begon Rijkswaterstaat met een aanbesteding voor renovatie van de Van Brienenoordbrug. Slechts één partij meldde zich. Nu zou je verwachten dat dit het proces simpeler maakt, maar het tegendeel is waar. Rijkswaterstaat besloot de renovatie vier jaar uit te stellen: het werk begint niet in 2026 maar pas in 2030.
Een grote tegenvaller, noemt Rijkswaterstaat het. De beslissing kan grote gevolgen hebben voor het verkeer om Rotterdam. De kans op storingen en verkeershinder neemt immers toe. "Des te langer je dat grote onderhoud uitstelt, des te groter de kans dat er problemen ontstaan", aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat. Zeker de bewegende delen van de Van Brienenoordbrug leiden dagelijks onder het vele verkeer en hebben al meermalen tot problemen geleid.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich grote zorgen door de uitstel van de renovatie. TLN verwacht dat problemen met de brug leiden tot beperkende maatregelen voor het vrachtverkeer, vergelijkbaar als bij de Merwedebrug bij Gorinchem in 2016. Het afsluiten van de Van Brienenoordbrug voor vrachtverkeer, of het beperken hiervan, zou grote gevolgen hebben voor de hele transportsector, waarschuwt TLN.
"Toen ik hoorde dat de brug later zou worden gerenoveerd, dacht ik al: 'Daar gaan we weer'", zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter bij Transport en Logistiek Nederland. "Overal in Nederland moeten bruggen worden gerenoveerd en vervangen, maar juist hier in Rotterdam is die renovatie vertraagd. Dat betekent dat we de komende jaren te maken krijgen met maatregelen die funest zijn voor de transportsector."
Omrijden is voor het vrachtverkeer niet altijd mogelijk. Dankzij de vele tunnels in de omgeving van Rotterdam zijn alternatieve routes zeker voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen beperkt. De enige korte alternatieve route voor ADR leidt bovendien over de Erasmusbrug, dwars door het centrum van Rotterdam.
Volgens Rijkswaterstaat loopt het allemaal niet zo'n vaart. Zij stellen dat de brug geschikt blijft voor al het vrachtverkeer. Tot 2030 worden reparaties gewoon uitgevoerd zodat de brug open blijft. Toch verwacht TLN een toename van het aantal storingen. De organisatie is van plan naar het Rijk te stappen om compensatie aan te vragen voor de transportsector.