Rijnbrug Duisburg weer open. Wie betaalt?

Blog
16-08-2017 | Door Tim de Jong

Een dag eerder dan gepland, is de rijnbrug bij Duisburg, Neuenkamp geheten, weer open voor het verkeer. Vanwege grote verkeersdrukte was een scheur ontstaan en die is een dag eerder gerepareerd dan gepland.  Maar daarmee is de kous nog lang niet af.

Trucks die zwaarder zijn dan 44 ton worden automatisch tot stoppen gedwongen en moeten een omweg zoeken. Intussen worden er al drie jaar plannen gemaakt voor een nieuwe brug. De huidige is berekend op 30.000 voertuigen per dag, maar het zijn er intussen 100.000. Tien procent hiervan betreft vrachtwagens. Pas in 2026 is de nieuwe brug gereed. De komende tien jaar is alleen al in de deelstaat Nordrhein Westfalen 4,5 miljard euro nodig om bruggen en wegen te saneren of uit te breiden.

Nu heft Duitsland al twaalf jaar tol voor vrachtwagens. Toch loopt alleen al deze ene deelstaat zoveel achterstand op. De maut brengt jaarlijks miljarden binnen, de afgelopen jaren bij elkaar zeker veertig miljard. Dan rekenen we de motorrijtuigenbelasting nog niet mee, die ook door personenwagens opgebracht moet worden. Het moet dus voor de Duitsers een koud kunstje zijn om grote projecten aan te besteden en veel werkgelegenheid te creëren. Het geld kan niet het probleem zijn. 

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.