Rijnbrug Duisburg weer open. Wie betaalt?

Blog
16-08-2017 | Door Tim de Jong

Een dag eerder dan gepland, is de rijnbrug bij Duisburg, Neuenkamp geheten, weer open voor het verkeer. Vanwege grote verkeersdrukte was een scheur ontstaan en die is een dag eerder gerepareerd dan gepland.  Maar daarmee is de kous nog lang niet af.

Trucks die zwaarder zijn dan 44 ton worden automatisch tot stoppen gedwongen en moeten een omweg zoeken. Intussen worden er al drie jaar plannen gemaakt voor een nieuwe brug. De huidige is berekend op 30.000 voertuigen per dag, maar het zijn er intussen 100.000. Tien procent hiervan betreft vrachtwagens. Pas in 2026 is de nieuwe brug gereed. De komende tien jaar is alleen al in de deelstaat Nordrhein Westfalen 4,5 miljard euro nodig om bruggen en wegen te saneren of uit te breiden.

Nu heft Duitsland al twaalf jaar tol voor vrachtwagens. Toch loopt alleen al deze ene deelstaat zoveel achterstand op. De maut brengt jaarlijks miljarden binnen, de afgelopen jaren bij elkaar zeker veertig miljard. Dan rekenen we de motorrijtuigenbelasting nog niet mee, die ook door personenwagens opgebracht moet worden. Het moet dus voor de Duitsers een koud kunstje zijn om grote projecten aan te besteden en veel werkgelegenheid te creëren. Het geld kan niet het probleem zijn. 

Laatste blogberichten

Blog
09-10-2024
Parkeren-1400

Rijkswaterstaat: Parkings niet om te slapen

Er is veel te doen over parkeerplaatsen voor trucks. Daar zijn er te weinig van in grote delen van het land…
Blog
04-10-2024
Sociaal2-1400

Terugkeerplicht trucks van de baan

In het Mobiliteitspakket dat in 2020 door de EU is aangenomen was geregeld dat trucks iedere acht weken terug moesten…
Blog
02-10-2024
IMG_4311 (960 x 640)

Wordt Nederland een thuishaven voor dubieuze transportbedrijven?

De regels worden in Nederland nauwelijks gehandhaafd, en dat trekt dubieuze transportbedrijven…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.