Rijnbrug Duisburg weer open. Wie betaalt?

Blog
16-08-2017 | Door Tim de Jong

Een dag eerder dan gepland, is de rijnbrug bij Duisburg, Neuenkamp geheten, weer open voor het verkeer. Vanwege grote verkeersdrukte was een scheur ontstaan en die is een dag eerder gerepareerd dan gepland.  Maar daarmee is de kous nog lang niet af.

Trucks die zwaarder zijn dan 44 ton worden automatisch tot stoppen gedwongen en moeten een omweg zoeken. Intussen worden er al drie jaar plannen gemaakt voor een nieuwe brug. De huidige is berekend op 30.000 voertuigen per dag, maar het zijn er intussen 100.000. Tien procent hiervan betreft vrachtwagens. Pas in 2026 is de nieuwe brug gereed. De komende tien jaar is alleen al in de deelstaat Nordrhein Westfalen 4,5 miljard euro nodig om bruggen en wegen te saneren of uit te breiden.

Nu heft Duitsland al twaalf jaar tol voor vrachtwagens. Toch loopt alleen al deze ene deelstaat zoveel achterstand op. De maut brengt jaarlijks miljarden binnen, de afgelopen jaren bij elkaar zeker veertig miljard. Dan rekenen we de motorrijtuigenbelasting nog niet mee, die ook door personenwagens opgebracht moet worden. Het moet dus voor de Duitsers een koud kunstje zijn om grote projecten aan te besteden en veel werkgelegenheid te creëren. Het geld kan niet het probleem zijn. 

Laatste blogberichten

Blog
04-07-2022
India

Eerste Indiase chauffeur onderweg voor Waberer’s

Eerder dit jaar brachten wij het bericht dat de Hongaarse transporteur Waberer’s met Indiase chauffeurs…
Blog
27-06-2022
Boze boeren

Wilde boerenacties

De grote, georganiseerde bijeenkomst van boze boeren in Stroe lijkt niets te hebben uitgehaald. Er was de nodige filevorming maar verder…
Blog
10-06-2022
Sociale dumping1LR

TLN zet zich weer te kijk om mobiliteitspakket

Vanwege schrijnende toestanden in het wegvervoer, waarbij met name chauffeurs uit Oost-Europa sociaal ontheemd…