Rijverboden Duitsland: Zwaar achterhaald

Blog
31-10-2017 | Door Iep van der Meer

De Duitse rijverboden voor vrachtwagens zorgen in de omringende landen voor overlast. Hoe kan het dat in een Verenigd Europa allerlei internationale handelsroutes worden lamgelegd voor een nationaal feest?

Op 31 oktober en 1 november zijn er weer rijverboden voor vrachtwagens in Duitsland. Op 31 oktober gaat het om de dag van de reformatie. Deze dag wordt normaal gesproken slechts in een paar deelstaten gevierd maar vanwege het 500 jarig bestaan van Duitsland viert dit jaar het hele land dit feest. Dat betekent dus een algemeen rijverbod in heel Duitsland voor vrachtwagens.

Volgens Evofenedex mocht je vandaag, 31 oktober wel van- en naar Berlijn rijden omdat daar deze dag niet gevierd werd. ">Op de website van Evofenedex wordt alles nog een keer keurig uitgelegd, net als alle andere rijverboden.

Op 1 november is het Allerheiligen, en deze Katholieke feestdag wordt alleen gevierd in Baden-Württemberg, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland en Beieren. In alle ander deelstaten mag op 1 november dus wel gereden worden.

Eigenlijk is het van de zotte dat half Europa de gevolgen ondervind van die Duitse rijverboden. Ze doen gewoon het hek dicht en dat is het dan. Intussen lopen in de omliggende landen de vluchtstroken vol met trucks die geen keuze hebben. Al die chauffeurs staan levensgevaarlijk op plekken zonder enige vorm van voorzieningen te wachten op betere tijden.

 

In een verenigd Europa mag je de buren toch niet opzadelen met de overlast die jouw feestje geeft? In het kader van een ‘vrij verkeer van goederen en diensten’ zoals dat zo mooi heet mag je toch niet zomaar allerlei internationale handelsroutes lamleggen? Ik vind het ronduit van de zotte dat hier nog nooit protest tegen aangetekend is door alle omringende landen. Een feestje is prima, maar altijd in overleg en zonder dat dit overlast veroorzaakt. Zo doen we dat thuis ook, en dat mag je van een beschaafd land als Duitsland ook verwachten lijkt mij.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…