Het is lang geleden sinds we van BIGtruck zoveel officieren van alle drie de onderdelen van onze krijgsmacht bijeen zagen. We schatten het aantal officieren bijeen op zo'n 200. Dat was ook ongeveer het aantal niet militaire gasten bij het evenement. In het bijzijn van Minister van Defensie Ank Bijleveld, werd bij Scania Production Zwolle de eerste Scania Gryphus trucks afgeleverd aan het Ministerie van Defensie. De komende drie jaar worden de ruim 2.000 trucks uitgeleverd aan Defensie. Daarmee krijgt het Nederlandse leger volgens Scania niet alleen de beschikking over een moderne, betrouwbare en comfortabele truck, maar ook een voertuig dat zich op het gebied van duurzaamheid kan onderscheiden. De trucks gaan voor de komende decennia de nieuwe logistieke ruggengraat vormen van de Nederlandse strijdkrachten.
Ze zullen niet zo lang dienen als de DAF's van nu. Voor de Scania's is een onderhoudscontract voor tien jaar afgesloten. Tot twee keer toe kan dit contract met vijf jaar verlengd worden.
Meerassers
De voertuigen worden geleverd in het kader van de Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen en omvat 2-, 3- en 4-assige All Wheel Drive trucks met laadvermogens van 5 en 10 ton of als trekkers voor zeer uiteenlopende toepassingen. De basis van de voertuigen wordt gevormd door het bekende modulaire concept van Scania. De voertuigen zullen aanvullend worden voorzien van de nodige bijzondere equipment. Scania levert de meeste trucks af met een 450 pk motor, de sterkere beschikken over 500 pk. De trucks hebben permanente all wheel aandrijving. Wanneer de chauffeur in het terrein komt, kan hij met een keuzeknop het gewenste aantal sperren inschakelen. Alle trucks zijn voorzien van een Opticruise automaat en de meeste hebben een retarder. De order omvat tevens de levering van 185 gepantserde wisselcabines. Bij inzet van de voertuigen in risicovolle gebieden kunnen de cabines gemonteerd worden om de militaire chauffeurs te beschermen tegen zowel projectielen, landmijnen als bermbommen. De Scania Gryphus zal bij alle krijgsmachtdelen binnen Defensie worden ingezet. Bij Scania Production Zwolle vindt zowel de productie van de basischassis als de afmontage met de specialistische opbouw plaats. Dit gebeurt in een speciaal daarvoor gebouwde, nieuwe hal. Hierdoor levert de order zowel bij de fabriek in Zwolle als bij de toeleveranciers een belangrijke bijdrage aan de werkgelegenheid, en dat was natuurlijk een belangrijke afweging voor Defensie om weer voor Scania te kiezen.
De nieuwe Gryphus zal gefaseerd de bestaande 4- en 10-tonner vloot gaan vervangen. De chauffeurs die gewend waren met de DAF's te rijden schieten 39 jaar vooruit in techniek. De DAF's uit die tijd hebben 180 pk en zijn in alle opzichten kleiner dan de nu bestelde Scania's.
Zuiniger?!
De leveringen van de Gryphus zullen doorlopen tot 2022. De eerste voertuigen die instromen zijn bedoeld om de chauffeurs een intensieve gebruikerstraining te geven bij de Defensie rijschool in Oirschot. Hiervoor zijn trainers van Scania Driver Services reeds gestart om in nauwe samenwerking met Defensie een train-the-trainer programma op te zetten om de chauffeurs de meest efficiënte rijstijl aan te leren. De impact van de chauffeur op de prestaties van de truck wegen zwaar mee en kunnen met de correcte rijstijl resulteren in een flinke verlaging van het brandstofverbruik; en daarmee de CO2 uitstoot, schrijft Scania. Nou, het verschil tussen techniek van bijna 40 jaar geleden en nu is echt niet in woorden uit te drukken. Dat geldt ook voor het te verwachten brandstofverbruik. En natuurlijk ook voor een vergelijkbare Euro 6 DAF vergeleken met de oude legertruckjes. Bekijk ook het filmpje!