Het rommelt een beetje in ons land omtrent een nieuwe cao voor de metaalsector. Om hun woorden kracht bij te zetten gooien de bonden af en toe een bedrijf plat met een verrassingsstaking. Tot nu toe werden VDL, DAF Trucks, Broshuis en Scania in onze sector al getroffen door de acties. Scania heeft het volgens De Stentor helemaal gehad met deze acties. Deze krant weet te melden dat de Zweedse truckproducent overweegt om de productie voor een deel over te plaatsen naar het Franse Angers. Daar heeft Scania namelijk ook een fabriek.
Die keuze is opmerkelijk, want als ze ergens van stakingen, blokkade acties en werkonderbrekingen houden dan is het daar wel. Dit in tegenstelling tot ons landje waar de bonden amper nog invloed hebben, en waar op het blokkeren van de snelweg zware boetes staan.
Dit wordt nu actueel, want de Fransen gooien deze maand het land op slot door overal blokkade acties op te werpen op de wegen. Dat gooit behoorlijk roet in het eten van Scania, want truckproductie hangt aan elkaar van een uitgekiend logistiek netwerk. En waarom die Fransen staken en blokkeren? Ze vinden vooral de dieselolie te duur momenteel, maar dat kan ook zomaar omslaan als ze onze vis of vlees te goedkoop vinden. Ik zou als ik Scania was mijn knopen nog maar eens goed tellen, want je merk afhankelijk maken van die stokbrood en kikkereters lijkt me niet heel handig.