Wie een paar dagen in ons vak meeloopt, komt er al snel achter dat de V8 van Scania een cultstatus heeft bereikt. We schreven er al meer over en zelfs nu er een Scania’s met 540 pk en 500 pk met zes cilinders, die ook nog eens een mooi verbruik neer zetten, dan nog is de status van de V8 van dit Zweedse merk onbetwist.
Maar Scania laat niet gebeuren dat de tijd het merk en zijn status inhaalt. Met name in samenwerking met de Noorse supermarktketen ASKO werkt Scania aan allerlei alternatieve aandrijflijnen. Zo rijden er bij ASKO hybride Scania’s, sinds februari enkele Scania’s op waterstof en nog recenter is de komst van twee Scania’s die hun elektriciteit van een accupakket betrekken. Enigszins tot onze verbazing pakt ASKO nu flink door door ineens 75 elektrische Scania’s te bestellen. Het Noorse bedrijf wil in 206 zoals het zelf zegt ‘fossielvrij’ zijn bij de hele logistieke operatie. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor meer info. We weten dat Scania hiernaast nog een plug-in-hybride in een garage klaar heeft staan voor introductie. We hebben als BIGtruck nog geen idee van de precieze gegevens van de elektrische Scania’s, we zien wel steeds een drie-assige bakwagen met gestuurde sleepas en een GVW van 27 ton terugkeren bij alle genoemde varianten. Wanneer de wereld weer een beetje naar een toestand weerkeert die we gewend waren, hopen we meer te weten te komen en wellicht een flink stuk proef te kunnen rijden!
In de nieuwste editie van BIGtruck hebben we uitgelegd wat een waterstoftruck is en welke ontwikkelingen we kunnen verwachten. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor dat verhaal!
Intussen blijft de V8 gewoon in productie, dus maak je maar niet ongerust.