Schotten werken aan ferryverbinding met Eemshaven (UPDATE)

Blog
22-08-2019 | Door Iep van der Meer

De Schotten zien die Brexit helemaal niet zitten en vrezen enorme opstoppingen bij de bekende veerhavens. In de haven van Dover wordt een grote, maandenlang aanhoudende chaos verwacht als de ‘no-deal’ Brexit doorgaat.

Eigenlijk willen de Schotten helemaal geen Brexit en los van het Verenigd Koninkrijk, maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde. Als oplossing voor de verbindingen met de rest van Europa stelt het Schotse bedrijf TEC-Farragon nu een veerdienst voor tussen Rosyt, vlakbij Edingburg en de Eemshaven.

Volgens het bedrijf zijn er inmiddels twee ferry’s gecharterd van het Italiaanse GNV en gaan de schepen dagelijks varen. De schepen zullen voornamelijk vrachtwagens en losse trailers meenemen maar passagiers en personenauto’s kunnen ook mee.

De keuze voor de Eemshaven is vooral vanwege de filevrije verbindingen met Duitsland en Scandinavië. Het initiatief wordt ondersteund door de Schotse vrachtvervoer organisatie FTA en door de Schotse overheid. Naar verwachting zal de 20 uur durende overtocht ook het toerisme stimuleren.

De eerste overtocht staat gepland voor eind oktober van dit jaar. In de Eemshaven wordt momenteel gewerkt aan een douanekantoor voor de passagiers. Onze suggestie is om dan ook meteen dat oude plan voor een ferry naar het Deense Esbjerg weer eens af te stoffen. Het is nog steeds een grote wens van veel vervoerders om Duitsland rechts te laten liggen en met 60 tons LZV combinaties naar Scandinavië te rijden.

UPDATE! De ferries die worden ingezet zijn dus niet van Stena Lines zoals eerder gemeld werd maar van het Italiaanse GNV.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.