De Zimbabwaanse chauffeurs rijden voor Global Transporte Slovakia, een onderaannemer van het Duitse Hegelmann Group. De mannen zijn in staking gegaan na intimidatie en bedreigingen omdat gemaakte afspraken niet werden nagekomen.
Slechte arbeidsomstandigheden en het niet uitbetalen van beloofde lonen waren de oorzaak van de onvrede. De chauffeurs kwamen uit Zimbabwe naar Europa om hier een beter bestaan op te kunnen bouwen. Daarvoor moesten ze om te beginnen geld meenemen. Een bemiddelingsbureau rekende 1200 Euro en voor Slovaakse documenten moest nog eens 250 Euro worden afgerekend.
Eén van de chauffeurs zegt dat hij vanaf 5 oktober onafgebroken gewerkt heeft, zonder zijn truck te kunnen verlaten voor een wettelijk verplichte rustperiode. Van de beloofde 1500 Euro per maand heeft hij nooit iets terug gezien. Hij kreeg tussen de 25 en 50 Euro per dag, maar daarvan moest hij ook zelf de tol betalen onderweg.
Na maanden onrecht begonnen de Zimbabwaanse chauffeurs aan de bel te trekken. Ze legden het werk neer in Duitsland, Italië en Frankrijk. Een 39 jarige chauffeur strandde op een parking langs de A3 bij Würzburg en eiste achterstallig loon voordat hij verder zou rijden. Dat leidde tot een soort thriller op de parking. Meerdere mannen in een bestelwagen eisten dat hij de truck zou afgeven. Toen hij dat weigerde dreigden de mannen hem naar Tsjechië te brengen om hem vervolgens uit te laten zetten naar Afrika.
De mannen probeerden de cabine binnen te dringen, waarop de chauffeur de politie belde. Die stuurde de mannen weg, maar die kwamen later terug, waarna hij onder dwang meegenomen werd in het busje. Doordat de chauffeur de politie wist te bellen konden de gijzelnemers gestopt en gearresteerd worden door de politie.
Ook op andere plekken werden stakende chauffeurs overvallen en zelfs bestolen van tankpasjes, waarbij de trucks onklaar werden gemaakt. Dat zorgde er voor dat angstige chauffeurs zonder stroom of verwarming in de trucks achter bleven, zonder eten. De vakbonden Verdi en RTTD bevestigen de verhalen van de chauffeurs. Global Transporte ontkent, uiteraard in alle toonaarden en beweert zich aan alle geldende wetgeving te houden.
Het lijkt van kwaad tot erger te gaan met de inzet van allerlei exotische buitenlanders op Europese trucks. Het enige wat daar tegen helpt is meer intensieve controles op de sociale omstandigheden, werkvergunningen en rij- en rusttijden. Hoe kan het immers dat chauffeurs uit Zimbabwe in Europa rond rijden met ADR goederen zoals we zien op bijgaande foto?
Daarbij moeten niet alleen de malafide vervoerders tegen het licht worden gehouden maar vooral ook hun klanten, want dat zijn vaak gerespecteerde bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.