Zo is de actieradius een enorme tegenvaller. Tesla beweert dat de trucks goed zijn voor 500 Amerikaanse mijlen maar dat wordt lang niet gehaald. Met een lichte lading chips halen de trucks rond de 400 mijl, maar met een lading frisdrank houdt het bedrijf het voorlopig op trips tot 100 mijl. Het frustreert Pepsico enorm dat Tesla geen inzage geeft over de exacte technische gegevens van de trucks. In de presentaties van Tesla is bijvoorbeeld het eigen gewicht nooit bekend gemaakt.
Breakdowns
Maar met het teleurstellende bereik is de gifbeker nog niet leeg. De Tesla Semi blijkt namelijk een hoogst onbetrouwbaar voertuig. De 36 trucks die nu worden ingezet hangen regelmatig achter bergingstrucks, of ze staan onderweg met een servicewagen er voor. Amerikaanse media brengen al koppen als ‘Tesla Semi spends more breakdown than operational time’. Een grote verrassing is dat niet, want Tesla is nog lang geen ervaren truckbouwer.
Gamechanger?
De personenwagens van Tesla hebben de elektrificatie in gang gezet en op dat gebied was Tesla een ‘gamechanger’ voor de auto industrie. Of ze dat ook gaan worden voor de truckindustrie is maar zeer de vraag, vooral omdat ook de gerenommeerde truckmerken inmiddels betrouwbare elektrische trucks kunnen leveren.