Slechte start voor Tesla Semi

Blog
14-03-2023 | Door Iep van der Meer

Pepsico, een bedrijf dat niet alleen frisdrank, maar ook Lays chips produceert heeft inmiddels de eerste 36 Tesla Semi trucks uit een order van 100 in bedrijf. De eerste drie maanden van dit jaar zijn de trucks operationeel, maar dat gaat niet zonder problemen.

Zo is de actieradius een enorme tegenvaller. Tesla beweert dat de trucks goed zijn voor 500 Amerikaanse mijlen maar dat wordt lang niet gehaald. Met een lichte lading chips halen de trucks rond de 400 mijl, maar met een lading frisdrank houdt het bedrijf het voorlopig op trips tot 100 mijl. Het frustreert Pepsico enorm dat Tesla geen inzage geeft over de exacte technische gegevens van de trucks. In de presentaties van Tesla is bijvoorbeeld het eigen gewicht nooit bekend gemaakt.

Breakdowns

Maar met het teleurstellende bereik is de gifbeker nog niet leeg. De Tesla Semi blijkt namelijk een hoogst onbetrouwbaar voertuig. De 36 trucks die nu worden ingezet hangen regelmatig achter bergingstrucks, of ze staan onderweg met een servicewagen er voor. Amerikaanse media brengen al koppen als ‘Tesla Semi spends more breakdown than operational time’. Een grote verrassing is dat niet, want Tesla is nog lang geen ervaren truckbouwer.

Gamechanger?

De personenwagens van Tesla hebben de elektrificatie in gang gezet en op dat gebied was Tesla een ‘gamechanger’ voor de auto industrie. Of ze dat ook gaan worden voor de truckindustrie is maar zeer de vraag, vooral omdat ook de gerenommeerde truckmerken inmiddels betrouwbare elektrische trucks kunnen leveren.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.