Spreidingstoeslag containerterminals leidt tot frustratie

Blog
07-12-2023 | Door Maarten van der Westen

Na RWG voert nu ook ECT een toeslag in om het verkeer op containerterminals beter te spreiden. Vervoerders vinden het pure geldklopperij.

De spreiding van verkeer op de containerterminals in Rotterdam is al jaren een heet hangijzer. De terminals zijn 24 uur per dag open, maar de meeste vrachtwagens komen in de vroege ochtend om hun containers op te halen. Om de efficiëntie te verhogen, doen terminals alles om dit verkeer beter te spreiden.

Ook ECT

Eerder dit jaar was RWG de eerste die een toeslag invoerde om vervoerders te dwingen buiten de piektijden te komen. We noemen het piektijden, maar daarmee bedoelen we overdag op maandag tot en met vrijdag. Tussen 6 uur ‘s ochtend en 6 uur ‘s avonds moet er een extra toeslag van 15 Euro betaald worden.

Vanaf 1 januari 2024 voert nu ook collega-terminal ECT, van de Delta en de Euromax, een spreidingstoeslag in. Hiervan zijn de tijden nog ruimer: wie tussen 5 uur ‘s ochtends en 7 uur ‘s avonds de terminal wil bezoeken, moet hiervoor extra betalen. De kosten zijn 13,50 Euro per bezoek, maar ECT voert daarnaast een klimaattoeslag van 2,50 Euro in voor dieselvrachtwagens.

Afhankelijk van klanten

Met deze toeslagen worden vervoerders gedwongen om ‘s nachts of in het weekend te komen. ECT gaat zelfs zo ver, dat ze vervoerders ‘belonen’ met 4,50 Euro tegoed als ze buiten de drukke tijden komen. Dit weegt echter totaal niet op tegen de extra kosten die vervoerders moeten maken, van weekendtoeslagen voor de chauffeur tot opslag van de container tot de klant hem kan aannemen.

Vervoerders zijn voor het ophalen en inleveren van containers namelijk afhankelijk van hun opdrachtgevers. Dit probeert men al jaren duidelijk te maken aan de terminals. Veel klanten zijn ‘s avonds en in het weekend niet open. Je kunt een container dan wel ophalen op de terminal, maar dan moet je hem ergens veilig kunnen opslaan tot de klant hem kan ontvangen. Voor veel vervoerders is dit niet haalbaar.

Slecht voor de gezondheid

Vandaag kwam een onderzoek naar buiten over de effecten van het werken in nachtdiensten. Met name jonge medewerkers, tot 30 jaar, lopen hierbij een groot risico op een slaapstoornis, zo bleek uit het onderzoek van onder andere GGZ Drenthe en de universiteit Groningen. Terwijl de wetenschap dus uitlegt dat ‘s nachts werken slecht voor je is, dwingen de Rotterdamse containerterminals vervoerders om juist dat te doen.

Net zoals bij de RWG zal de nieuwe toeslag bij ECT weinig veranderen aan de spreiding op de terminals. Behalve dat het kwaad bloed zet bij vervoerders en de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven op het spel zet, leveren de toeslagen vooral veel geld op voor de terminals, die hun hoofdkantoor in China hebben. De kosten worden via de vervoerders en de klanten gewoon doorgerekend aan de uiteindelijke consumenten: aan jou en mij dus.

Laatste blogberichten

Blog
04-12-2024
Asielzoekers in trailer

Illegale immigranten uit trailer gehaald

Een Wit-Russische chauffeur van een Poolse combinatie hoorde klopgeluiden in zijn trailer toen hij op de grens…
Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.