Na RWG voert nu ook ECT een toeslag in om het verkeer op containerterminals beter te spreiden. Vervoerders vinden het pure geldklopperij.
Na RWG voert nu ook ECT een toeslag in om het verkeer op containerterminals beter te spreiden. Vervoerders vinden het pure geldklopperij.
De spreiding van verkeer op de containerterminals in Rotterdam is al jaren een heet hangijzer. De terminals zijn 24 uur per dag open, maar de meeste vrachtwagens komen in de vroege ochtend om hun containers op te halen. Om de efficiëntie te verhogen, doen terminals alles om dit verkeer beter te spreiden.
Eerder dit jaar was RWG de eerste die een toeslag invoerde om vervoerders te dwingen buiten de piektijden te komen. We noemen het piektijden, maar daarmee bedoelen we overdag op maandag tot en met vrijdag. Tussen 6 uur ‘s ochtend en 6 uur ‘s avonds moet er een extra toeslag van 15 Euro betaald worden.
Vanaf 1 januari 2024 voert nu ook collega-terminal ECT, van de Delta en de Euromax, een spreidingstoeslag in. Hiervan zijn de tijden nog ruimer: wie tussen 5 uur ‘s ochtends en 7 uur ‘s avonds de terminal wil bezoeken, moet hiervoor extra betalen. De kosten zijn 13,50 Euro per bezoek, maar ECT voert daarnaast een klimaattoeslag van 2,50 Euro in voor dieselvrachtwagens.
Met deze toeslagen worden vervoerders gedwongen om ‘s nachts of in het weekend te komen. ECT gaat zelfs zo ver, dat ze vervoerders ‘belonen’ met 4,50 Euro tegoed als ze buiten de drukke tijden komen. Dit weegt echter totaal niet op tegen de extra kosten die vervoerders moeten maken, van weekendtoeslagen voor de chauffeur tot opslag van de container tot de klant hem kan aannemen.
Vervoerders zijn voor het ophalen en inleveren van containers namelijk afhankelijk van hun opdrachtgevers. Dit probeert men al jaren duidelijk te maken aan de terminals. Veel klanten zijn ‘s avonds en in het weekend niet open. Je kunt een container dan wel ophalen op de terminal, maar dan moet je hem ergens veilig kunnen opslaan tot de klant hem kan ontvangen. Voor veel vervoerders is dit niet haalbaar.
Vandaag kwam een onderzoek naar buiten over de effecten van het werken in nachtdiensten. Met name jonge medewerkers, tot 30 jaar, lopen hierbij een groot risico op een slaapstoornis, zo bleek uit het onderzoek van onder andere GGZ Drenthe en de universiteit Groningen. Terwijl de wetenschap dus uitlegt dat ‘s nachts werken slecht voor je is, dwingen de Rotterdamse containerterminals vervoerders om juist dat te doen.
Net zoals bij de RWG zal de nieuwe toeslag bij ECT weinig veranderen aan de spreiding op de terminals. Behalve dat het kwaad bloed zet bij vervoerders en de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven op het spel zet, leveren de toeslagen vooral veel geld op voor de terminals, die hun hoofdkantoor in China hebben. De kosten worden via de vervoerders en de klanten gewoon doorgerekend aan de uiteindelijke consumenten: aan jou en mij dus.