Terugkeerplicht trucks van de baan

Blog
04-10-2024 | Door Iep van der Meer

In het Mobiliteitspakket dat in 2020 door de EU is aangenomen was geregeld dat trucks iedere acht weken terug moesten keren naar hun operationele basis. Daar werd sindsdien vrijwel niet op gehandhaafd, en nu is dat onderdeel van tafel. Het Europees Hof van Justitie heeft de regel namelijk ongeldig verklaard.

Volgens het Hof beschikken het Europees Parlement en de Raad van de Europese Uniek namelijk niet over voldoende informatie om de proportionaliteit van deze maatregel adequaat te beoordelen. Dit betekent dat transportondernemingen hun vrachtwagens niet langer verplicht naar het land van vestiging hoeven terug te halen. Dit was een maatregel die vooral voor bedrijven uit lidstaten zoals Polen en Litouwen een zware last vormde. 

Zeven landen, namelijk Litouwen, Bulgarije, RoemeniĆ«, Cyprus, Hongarije, Malta en Polen stapten naar de rechter om de terugkeerplicht aan te vechten. Deze landen betoogden dat de maatregel onevenredig veel impact had op transportbedrijven uit Oost-Europa, die vaak internationale ritten uitvoeren in andere delen van de EU. Het verplicht terugsturen van trucks naar hun thuisland zou leiden tot extra kosten en meer CO2-uitstoot, een punt dat tegen de milieudoelen van de EU in zou gaan. 

Daarbij komt dat er maar amper toezicht was op het naleven van deze regel. Dat zou overigens steeds eenvoudiger worden door de invoering van de nieuwste, digitale tachograaf. Die legt namelijk vast waar het voertuig zich bevond de afgelopen tijd. 

Tegelijkertijd was dit juist een maatregel die er voor zou moeten zorgen dat er minder misbruik gemaakt zou worden van goedkope vervoerders uit genoemde landen. Chauffeurs worden maandenlang in heel Europa ingezet zonder thuis te komen. Overigens gelden alle andere regels uit het mobiliteitspakket nog wel, waaronder de terugkeer rechten voor chauffeurs. Die mogen iedere drie- of vier weken naar huis. Ook die regel is echter niet hard te maken want het is niet zo dat die chauffeurs ook verplicht wordt om maandelijks naar huis terug te keren. Zij kunnen er ook voor kiezen om dat verplichte 'verlof' elders door te brengen. Een mogelijkheid die de transporteurs de kans geeft om druk uit te oefenen op chauffeurs om vooral maar geen gebruik te maken van die regeling.

Ook de regel dat een chauffeur de weekendrust niet in zijn voertuig mag doorbrengen is nog steeds van kracht, maar ook daar is, zeker in ons land vrijwel geen handhaving op. En zo zijn we dus eigenlijk geen stap verder in Europa. De moderne slavernij door de grote logistiek dienstverleners kan gewoon doorgaan en de handhaving blijft op een teleurstellend laag niveau.   

Laatste blogberichten

Blog
16-10-2024
IEP_1732-1400

eActros 600 voor distributie?

Sinds de eerste introductie van de elektrische Mercedes-Benz eActros 600 had ik moeite met de positionering van deze truck.…
Blog
09-10-2024
Parkeren-1400

Rijkswaterstaat: Parkings niet om te slapen

Er is veel te doen over parkeerplaatsen voor trucks. Daar zijn er te weinig van in grote delen van het land…
Blog
02-10-2024
IMG_4311 (960 x 640)

Wordt Nederland een thuishaven voor dubieuze transportbedrijven?

De regels worden in Nederland nauwelijks gehandhaafd, en dat trekt dubieuze transportbedrijven…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coƶperatief U.A.