Volgens het Hof beschikken het Europees Parlement en de Raad van de Europese Uniek namelijk niet over voldoende informatie om de proportionaliteit van deze maatregel adequaat te beoordelen. Dit betekent dat transportondernemingen hun vrachtwagens niet langer verplicht naar het land van vestiging hoeven terug te halen. Dit was een maatregel die vooral voor bedrijven uit lidstaten zoals Polen en Litouwen een zware last vormde.
Zeven landen, namelijk Litouwen, Bulgarije, Roemenië, Cyprus, Hongarije, Malta en Polen stapten naar de rechter om de terugkeerplicht aan te vechten. Deze landen betoogden dat de maatregel onevenredig veel impact had op transportbedrijven uit Oost-Europa, die vaak internationale ritten uitvoeren in andere delen van de EU. Het verplicht terugsturen van trucks naar hun thuisland zou leiden tot extra kosten en meer CO2-uitstoot, een punt dat tegen de milieudoelen van de EU in zou gaan.
Daarbij komt dat er maar amper toezicht was op het naleven van deze regel. Dat zou overigens steeds eenvoudiger worden door de invoering van de nieuwste, digitale tachograaf. Die legt namelijk vast waar het voertuig zich bevond de afgelopen tijd.
Tegelijkertijd was dit juist een maatregel die er voor zou moeten zorgen dat er minder misbruik gemaakt zou worden van goedkope vervoerders uit genoemde landen. Chauffeurs worden maandenlang in heel Europa ingezet zonder thuis te komen. Overigens gelden alle andere regels uit het mobiliteitspakket nog wel, waaronder de terugkeer rechten voor chauffeurs. Die mogen iedere drie- of vier weken naar huis. Ook die regel is echter niet hard te maken want het is niet zo dat die chauffeurs ook verplicht wordt om maandelijks naar huis terug te keren. Zij kunnen er ook voor kiezen om dat verplichte 'verlof' elders door te brengen. Een mogelijkheid die de transporteurs de kans geeft om druk uit te oefenen op chauffeurs om vooral maar geen gebruik te maken van die regeling.
Ook de regel dat een chauffeur de weekendrust niet in zijn voertuig mag doorbrengen is nog steeds van kracht, maar ook daar is, zeker in ons land vrijwel geen handhaving op. En zo zijn we dus eigenlijk geen stap verder in Europa. De moderne slavernij door de grote logistiek dienstverleners kan gewoon doorgaan en de handhaving blijft op een teleurstellend laag niveau.