Met zijn opmerkelijke vorm, de centrale zitpositie voor de chauffeur en de wat merkwaardige instap door een deur, links achter de chauffeur is het een behoorlijk futuristisch gevaarte. Nu zijn chauffeurs altijd erg conservatief, dat is helder maar dit staat wel heel ver af van wat ze gewend zijn in Amerika. Het interieur is erg minimalistisch en ademt de sfeer van de personenauto’s van Tesla. Zo zijn er twee enorme touch screens waar je van alles op kunt bedienen. Je moet er maar van houden. Verder is er rechts achter de chauffeur, aan de bijrijderskant een klapstoel gemonteerd voor een bijrijder. Aan praktische details als een koelkastje is niet gedacht in het ontwerp.
Centrale zitpositie
De centrale zitpositie is ook nogal futuristisch. In treinen en trams is dat gebruikelijk, maar in een auto of een truck is in het midden zitten vrij uniek. Het enige voordeel is dat daardoor de cabine een soort puntvorm kon krijgen, maar de nadelen zijn groot. Een Poolse journalist zette het op een rijtje. De zijruiten kunnen niet open, waardoor je in de peage of bij een toegangspoortje uit moet stappen. Verder is door de centrale zitpositie het zicht als je achter een andere truck rijdt minimaal. Je kunt er niet even omheen kijken.
Ongeschikt voor Europa
Verder lijkt de cabine niet geschikt om er een bed in te monteren. Daar is namelijk geen plek voor, ondanks de enorme lengte van de Semi. Voor Amerikaanse begrippen is het een compacte truck maar in Europa zal Tesla hier niet meer weg komen. Van het puntje van de voorbumper tot de zijfenders meet de Semi een kleine vier meter, en dat dan zonder slaapcabine. Voor Europese toepassingen volledig ongeschikt dus.
Tegenvallende actieradius
De eerste Tesla Semi trucks die worden ingezet bij Pepsi leren dat de actieradius van 800 kilometer ook tegen valt. Voor ritten met lichte lading zoals chips is het maximum volgens Pepsi 680 kilometer, maar wanneer het volledige laadvermogen benut wordt met ladingen frisdrank is dat slechts 160 kilometer. Tesla zelf geeft nog steeds geen informatie over de batterijen of het eigen gewicht van de Semi truck maar bij de opgegeven actieradius van 800 kilometers kunnen dus ook grote vraagtekens gesteld worden.
Acceleratie
De actieradius die Tesla belooft is 500 mijl voor het topmodel. Dat zijn 800 kilometers. Een mooi bereik dus, maar er wordt nergens vermeld wat de Semi trekker weegt. De Europese truckmerken zijn met 500 kilometer ook aardig op weg, en dan krijg je een truck die wel gewoon voldoet aan wat een chauffeur nodig heeft. Dat de elektrificatie doorzet in het transport staat buiten kijf maar of Tesla met de Semi net zo veel succes zal hebben als met de personenwagens is een grote vraag. Voorlopig zetten wij ons geld op de gerenommeerde Europese truckmerken met hun beproefde servicenetwerk en hun kennis van de transportwereld. Dat Tesla daar niet veel van begrijpt blijkt alleen al uit het feit dat ze blijven opscheppen over de acceleratie van de Semi. Alsof dat een verkoopargument is in de transportsector.