Blog
10-06-2020 | Door Iep van der Meer

Van der Velden Lease uit Barendrecht haalde onlangs het nieuws omdat ze een Tesla Semi truck gekocht zouden hebben. Dat is merkwaardig, want die truck is nog niet eens af. Sterker nog, de officiële introductie is wederom uitgesteld, nu naar 2022. Navraag leert dat de truck dan ook niet gekocht, maar gereserveerd is.

Toen de Tesla Semi gepresenteerd werd stond de wereld op de kop. Elon Musk presenteerde het ding alsof het een ware revolutie op truck gebied betrof en kreeg wereldwijd aandacht. Het belangrijkste verkoopargument was toen de acceleratie van 0 tot 60 mijl (96 km per uur) in 20 seconden met veertig ton (36 ton) totaalgewicht. Iedereen die ook maar iets begrijpt van vrachtwagens weet dat acceleratie nooit een verkoop argument is geweest. Acceleratie is typisch een argument in de personenwagenwereld en daarmee is meteen ook duidelijk dat Tesla geen truckbouwer is. Zaken als het eigen gewicht en verschillende wielbasis varianten zijn dat wel, maar daar heeft rakettenbouwer Musk waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Dat geldt ook voor de voertuiglengte, want de Semi zoals Tesla die toont zal in Europa nooit kans maken op enige vorm van succes. Daarvoor is het ding namelijk gewoon te lang. Bovendien is ook het typisch Amerikaanse dubbel aangedreven tandemstel iets wat wij hier voor normaal transport niet kennen.

Toch lezen we dat Van der Velden Lease inmiddels een Tesla Semi gekocht zou hebben. Wij belden met commercieel directeur Peter van der Velden om opheldering, want hoe kun je nou een truck kopen die nog niet eens bestaat of toegelaten is in Europa? ,,Je kunt via de website Tesla.com zo’n Semi gewoon reserveren. Daarvoor moet je online een reservering maken en vervolgens een aanbetaling doen. Dat hebben we gedaan omdat we het volste vertrouwen hebben in Tesla. We rijden er zelf in, en als je raketten terug kunt laten keren op aarde voor hergebruik dan moet je ook een truck kunnen bouwen toch?’’ Over de leveringstermijn van de Tesla Semi of de technische specificatie weet Van der Velden nog niets te kunnen melden. ,,Wij weten dat de levering is opgeschoven naar 2022 en we vertrouwen er op dat ze met een truck komen die ook in Europa inzetbaar is. Als dat niet het geval is dan zullen we uiteraard afzien van de bestelling. Wij kopen zo’n truck om hem te kunnen gebruiken, dat lijkt me duidelijk’’ aldus Peter Van der Velden.

Op de " target="_blank" rel="noopener noreferrer">website van Tesla is inderdaad gewoon een bestelformulier met prijzen van de Tesla Semi. De verwachte basisprijs staat op 150.000 Dollar voor een truck met een range van 300 mijl. Voor 500 mijl bedraagt de instapprijs 180.000 Dollar, terwijl de reserveringskosten 20.000 Dollar bedragen. Verder vind je op de website informatie over de acceleratie, maar niets over de afmetingen of de configuratie. Duidelijk is wel dat met deze cabine een Europese 13.60 oplegger niet binnen de wettelijke maten vervoerd zal kunnen worden. Wij zijn dan ook erg benieuwd of het Tesla lukt om in Europa voet aan de grond te krijgen met de Semi. Wat dat betreft ligt Nikola met 3-0 voor door de intensieve samenwerking met Iveco.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.