TLN en PostNL branden vingers aan eigen veiligheidsrapport

Blog
25-02-2021 | Door Tim de Jong

Transport & Logistiek Nederland probeerde de uitkomsten te manipuleren van een onderzoeksrapport naar de veiligheid in de sector. TLN gaf zelf de opdracht tot het onderzoek, het Ministerie van Justitie en Veiligheid betaalde de kosten. De vreemde handelwijze van TLN is naar buiten gebracht door NRC Handelsblad.

Het doel van het onderzoek, getiteld ‘Doorbraak Verzocht’, is om proberen uit te vinden hoe criminelen zich inmengen in de sector, op welke plekken de sector kwetsbaar is hoe misbruik tegengegaan kan worden, schrijft TLN over het onderzoek op zijn website. Maar dan schrijft TLN: “Om antwoord te krijgen op die vragen heeft TLN een bureau gevraagd om onderzoek te doen naar criminaliteit in de sector. De resultaten van dat onderzoek zijn woensdag 27 januari gepubliceerd. Helaas laat het onderzoek een aantal belangrijke vragen onbeantwoord en TLN meent dat aanvullend onderzoek nodig is om zowel transportbedrijven en logistiek dienstverleners als stakeholders concrete handvatten te bieden voor maatregelen.”

Slechte werkomstandigheden, plassen in een fles

Dit roept natuurlijk vragen op, en dat was voor het NRC aanleiding om verder te kijken. Al snel bleek dat een van de conclusies van de onderzoekers TLN onwelgevallig is: Mede door de slechte werkomstandigheden, moordende concurrentie en lage lonen is de transportsector vatbaar voor criminaliteit, stelden de onderzoekers, die 25 jaar ervaring hebben in hun vak, vast. “Bestrijding van misdaad in havens, vrachtvervoer en bij koeriersbedrijven heeft weinig zin als transportpersoneel niet beter wordt betaald en weerbaarder wordt gemaakt.” Het voorbeeld werd gegeven van personeel dat zo'n hoge werkdruk ervaart, dat het plast in een fles omdat er geen tijd meer is om even naar het toilet te gaan. Een passage die TLN graag wilde schrappen. Het onderzoek speelde zich voor een deel af bij PostNL. De onderzoekers verklaren aan NRC dat de beveiligingsafdeling van PostNL niet gediend was van zo’n onderzoek, omdat het bedrijf zelf onderzoekers in dienst heeft.

Eigen belang

De krant kreeg inzage in interne stukken en mailwisselingen van de onderzoekers. NRC: “Het beeld dat daaruit ontstaat, is dat van een pakketbedrijf dat niet zit te wachten op een kritisch rapport omdat dit slecht is voor zijn imago. En van een brancheorganisatie die onderzoek waarvan zij zelf opdrachtgever is, uiteindelijk liever in een la ziet verdwijnen. PostNL wordt, net als alle andere bedrijven in het onderzoek, niet bij naam opgevoerd. De onderzoekers doen dit nu toch, omdat ze dit hun „maatschappelijke en wetenschappelijke verantwoordelijkheid” vinden en het in het belang is van een „integere en schone sector”.

Spagaat

PostNL weigert consequent elk verzoek om een gesprek van de onderzoekers. Dit komt natuurlijk ter tafel bij TLN, waar een directeur van PostNL in het hoofdbestuur zit. PostNL blijft achter de handelwijze van de eigen mensen staan die het onderzoek tegenwerken. Duidelijk is dat TLN in een spagaat terecht komt: Er lopen onderhandelingen voor een nieuwe CAO en het wil het imago van de sector opschonen. Door te handelen zoals nu is gebeurd, mist TLN een dot van een kans om dat imago te verbeteren. In plaats daarvan wekt ze de schijn om werkelijk ten koste van alles te voorkomen dat de sector professionaliseert, TLN voorop. Op de website schrijft TLN dat het graag op de kortst mogelijke termijn concrete en ‘haalbare’ stappen wil zetten in de aanpak van crimineel misbruik.

En het ministerie? Dat is zeer tevreden over het onderzoek en prijst de conclusies.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…