TLN zegt op de eigen website dat het 'constateert' dat er een groeiende behoefte is aan nieuwe chauffeurs. Dit valt samen met het feit dat een grote groep chauffeurs de komende jaren met pensioen mag. TLN zegt dat het samen met het Ministerie van SZW maatregelen gaat treffen.
''Eén van deze maatregelen is het zij-instroom project ‘2.000 chauffeurs gezocht’. Dit initiatief heeft ervoor gezorgd dat er op dit moment al bijna 1.000 zij-instroomkandidaten bij een nieuwe werkgever in de transport- en logistieke sector zijn geplaatst. Op basis van voor de werkgever en werknemer gunstige voorwaarden: beiden betalen 10 procent van de benodigde opleidingskosten en het ministerie van SZW en de SOOB nemen de overige 80 procent voor hun rekening. Op basis van de hiervoor beschreven subsidieregeling heeft het zij-instroom project nog ruimte voor 1.000 plaatsingen'', aldus TLN.
Zou het helpen? De organisatie zegt dat het het chauffeurstekort drie jaar geleden zag aankomen. Dat is juist. Maar wanneer we kijken naar het jongste CAO-voorstel, dan hoeven de aspirant chauffeurs zich geen illusies te maken over hun salaris. Bij BIGtruck bestaat de sterke indruk, dat TLN vergeet dat in andere sectoren ook personeel wordt gevraagd en dat de argumenten van weleer om chauffeur te worden, vrijheid en onafhankelijk, zijn ingewisseld voor 'ben ik wel op tijd thuis voor het eten 's avonds, heb ik het weekend vrij en slaap ik wel 's nachts'. Bij vrijwel alle andere banen die nu gevraagd worden in onze maatschappij is het antwoord 'ja' en bij het chauffeursvak nee. Daarbij moeten chauffeurs ook nog eens verplicht nascholen. Wanneer de branche dan niet bereid is om chauffeurs meer te gaan betalen, dan ontstaat er pas ècht een probleem.
In andere landen zoals de VS doet zich dit al voor en wordt in korte tijd tot acht procent meer betaald voor een chauffeur. Even chauffeurs importeren uit België of Duitsland gaat ook niet, want ook daar is er een tekort. TLN is zo eerlijk om te melden dat er bij sommige bedrijven al een tekort is aan vijftig tot honderd chauffeurs. Toch heeft TLN gisteren tijdens het CAO-overleg zijn poot weer stijf gehouden. Morgen is er een manifestatie van de bonden voor de circa 15.000 chauffeurs die onder de KNV-CAO vallen en die dus tot nu toe beter betaald worden. Die CAO moet als het aan TLN ligt, worden afgeschaft.
Vooralsnog beweegt TLN dus nauwelijks. Ze zegt ervoor te willen waken dat transportbedrijven chauffeurs bij elkaar wegkopen. Toch is dat precies de koers waar TLN nu op zit. Bedrijven gaan niet op goed bedoelde projecten zitten wachten en toezien hoe jong personeel een beter betaalde baan vindt in een andere sector met betere werktijden.