Transport en Logistiek Nederland roept de minister van Infrastructuur en Milieu op om de Europese wetgeving aan de laars te lappen met betrekking tot het doorbrengen van de 45 uurs weekendrust in de cabine. Overigens scharen ook Evofenedex, het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Zuid-Holland, Brabant en Gelderland zich achter deze oproep tot ongehoorzaamheid.
Volgens deze organisaties zet het totaalverbod op het doorbrengen van de weekendrust in de cabine een ernstige rem op de ontwikkeling van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen. TLN deed eerder al pogingen om er een uitzondering op het verbod door te krijgen in Brussel maar dat sneuvelde in een stemming in het Europees Parlement.
Volgens mij zet het totaalverbod juist de rem op alle ongewenste praktijken van de grote vervoerders. Die zetten massaal Oost Europese chauffeurs in voor transporten in West Europa, en dat doen ze dan bij voorkeur maanden achter elkaar. Het verbod op de weekendrust in de cabine zou er juist toe moeten leiden dat chauffeurs het weekend gewoon thuis doorbrengen bij hun gezin. Net als gewone mensen dus eigenlijk.
Het argument dat het verbod een rem zet op de ontwikkeling van beveiligde parkeerplaatsen is dan ook de wereld op zijn kop. Die parkeerplaatsen zijn namelijk helemaal niet nodig als die chauffeurs keurig thuis parkeren. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat er strenger toegezien moet worden op de cabotageregels. Roemenen en Bulgaren die containers vervoeren horen hier bijvoorbeeld helemaal niet thuis, want dat is regionaal vervoer. Ze zijn echter wel lekker goedkoop, en als we ze dan in het weekend als apen achter gaas opsluiten dan hebben we er verder ook geen last meer van. De gesubsidieerde bewaakte parkings zijn dan ook niet meer dan een vorm van facilitering van een nog verdere uitbuiting en uitholling van de prijzen in het wegtransport.