Dat klinkt als een volstrekt idioot plan, want chauffeurs zijn tenslotte geen toeristen. Toeristenbelasting mag echter geheven worden door gemeentes zodra ‘niet ingezetenen’ verblijven in een gemeente. Dat begrip ‘verblijf’ is nogal een ruim begrip. Naast overnachtingen in hotels of op campings mag de belasting ook geheven worden bij een verblijf op een strand, of bij het rondvaren in de gemeentelijke wateren. Het ‘verblijf’ moet volgens artikel 224 van de Gemeentewet echter wel een doel op zich zijn. Zo werd Schiphol gevrijwaard van toeristenbelasting omdat de passagiers slechts op doorreis op de luchthaven zijn. Dat schept hoop, want mogelijk kunnen juristen dat aangrijpen. Chauffeurs zijn immers ook slechts ‘op doorreis’ op een truckparking, want zo’n parking is nooit het doel van de reis.
Voor een overnachting op de truckparking zou het een Euro per nacht betekenen in Asten, althans, dat is het voorstel van de Gemeenteraad. De Gemeente verwacht jaarlijks een bedrag van 58.400 Euro te kunnen incasseren bij Nobis in Asten.
Overigens geldt de toeristenbelasting ook voor wie zakelijk in een hotel overnacht, dus dat is dan weer geen reden om de belasting niet te heffen. Toch lijkt het een interessante vraag aan de rechter, of toeristenbelasting op een truckparking geheven mag worden door een Gemeente. Eigenlijk is het van de zotte, want die chauffeurs staan daar niet voor hun lol, maar omdat de overheid van ze eist dat ze hun nachtrust maken in het kader van het rijtijdenbesluit.