Toeristenbelasting betalen op een truckparking?

Blog
27-10-2024 | Door Iep van der Meer

De gemeente Asten heeft wat nieuws bedacht. Om gaten in de begroting te vullen heeft de Gemeente volgens eigen zeggen een ‘onbenut potentieel’ gevonden in de vorm van de truckparking bij Nobis Asten. Het plan is namelijk om voor overnachtingen op de parking toeristenbelasting te gaan heffen.

Dat klinkt als een volstrekt idioot plan, want chauffeurs zijn tenslotte geen toeristen. Toeristenbelasting mag echter geheven worden door gemeentes zodra ‘niet ingezetenen’ verblijven in een gemeente. Dat begrip ‘verblijf’ is nogal een ruim begrip. Naast overnachtingen in hotels of op campings mag de belasting ook geheven worden bij een verblijf op een strand, of bij het rondvaren in de gemeentelijke wateren. Het ‘verblijf’ moet volgens artikel 224 van de Gemeentewet echter wel een doel op zich zijn. Zo werd Schiphol gevrijwaard van toeristenbelasting omdat de passagiers slechts op doorreis op de luchthaven zijn. Dat schept hoop, want mogelijk kunnen juristen dat aangrijpen. Chauffeurs zijn immers ook slechts ‘op doorreis’ op een truckparking, want zo’n parking is nooit het doel van de reis.

Voor een overnachting op de truckparking zou het een Euro per nacht betekenen in Asten, althans, dat is het voorstel van de Gemeenteraad. De Gemeente verwacht jaarlijks een bedrag van 58.400 Euro te kunnen incasseren bij Nobis in Asten.

Overigens geldt de toeristenbelasting ook voor wie zakelijk in een hotel overnacht, dus dat is dan weer geen reden om de belasting niet te heffen. Toch lijkt het een interessante vraag aan de rechter, of toeristenbelasting op een truckparking geheven mag worden door een Gemeente. Eigenlijk is het van de zotte, want die chauffeurs staan daar niet voor hun lol, maar omdat de overheid van ze eist dat ze hun nachtrust maken in het kader van het rijtijdenbesluit.

 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.