Minister Van Nieuwenhuizen zei gisteren in de Kamer dat ze prijzen van bestuurderskaarten omlaag wil hebben. Voor het einde van dit jaar wil ze helder hebben met welk bedrag.
Al jarenlang is de hoge prijs van bestuurderskaarten in ons land een hoofdpijndossier. TLN en diverse andere instanties onderzochten de tarieven van bestuurderskaarten in de landen om ons heen, wat keer op keer tot schokkende conclusies leidde: nergens in Europa ia een bestuurderskaart duurder dan in Nederland.
Gisteren bleek dat ook het parlement de druk opvoert: hoe kan het toch dat bestuurderskaarten hier zo duur zijn? Het antwoord zit hem erin dat Kiwa is aangesteld als enige uitvoerende instantie. Zo min mogelijk overheid, dus uitbesteden. Maar hierdoor is een monopolist ontstaan die zelf de prijzen en de voorwaarden bepaalt. Gaat het dan mis, zoals nu met het nieuwe type bestuurderskaart, dat te laat wordt geleverd om een soepele overgang naar de nieuwe tachograaf (officieel is dat 15 juni, morgen!) mogelijk te maken. Kiwa heeft ook gefaald met het leveren van andere kaarttypen. Daardoor gaan de chauffeurs die nu een nieuwe kaart krijgen, met een Britse kaart de weg op. De vraag is of die nog geldig is na een Brexit.
Hier komt bij dat de kaarten flink in prijs zijn gestegen, omdat de nieuwe kaarten veel meer gegevens moeten kunnen opslaan, het dubbele van de huidige kaarten. Op de nieuwe kaarten staan ook locatiegegevens, zodat gecontroleerd kan worden waar de chauffeur de afgelopen vier weken allemaal is geweest.
Kiwa is een voormalige overheidsinstantie die werd verzelfstandigd. Echter voordat dit gebeurde sloot Kiwa nog een deal met de overheid die naar verluidt het exclusieve leveringsrecht waarborgt van alle tachograafkaarten voor minimaal twintig jaar. (De precieze looptijd van het contract is onbekend, omdat WOB-verzoeken worden afgewezen.) Daardoor steeg de waarde van Kiwa fors. Een aanzienlijk deel van die waarde, het gaat om miljoenen, verdween in de zakken van de aandeelhouders, zoals de echtgenoot van de ex-minister.
Zeggen en doen
Het is dus heel dapper van de huidige minister om nu toe te zeggen dat de tarieven zullen dalen. Maar wie bekijkt hoe degelijk destijds de deal tussen Kiwa en overheid is afgetimmerd, kan alleen maar vrezen dat de woorden van de minister een doekje voor het bloeden zijn. De werkgeversinstanties KNV, TLN en evofenedex zijn al jaren bezig om de onderste steen boven te krijgen, maar dit dossier zit op slot. Wat de minister ook toezegt.