Er is nogal wat te doen rondom het slapen in de cabine door vrachtwagenchauffeurs. Het gaat daarbij om het verblijf in de cabine in de verplichte wekelijkse weekendrust, maar voor de media wordt dat al snel te moeilijk. Er wordt dan ook overal al geroepen over een slaapverbod in de vrachtwagen.
Heel bijzonder is trouwens dat onze minister, vrouwtje Schulz van Haegen zich gewoon niet aan de wet lijkt te willen houden. Net als in de ons omringende landen is het doorbrengen van de weekendrust in de cabine ook in ons land verboden, maar daar doen wij niks aan. De Duitsers, Fransen en Belgen delen daar wel forse boetes voor uit trouwens. Als gevolg van het slappe Nederlandse beleid dreigt ons land nu een complete weekendparking voor Oostbloksloebers te worden. Daar schiet niemand wat mee op, en die chauffeurs al helemaal niet.
Gelukkig zijn er ook gebieden in ons land waar wel streng gehandhaafd wordt. Neem nou Vlaardingen. Daar mag je aan de Schiedamsedijk s ’nachts wel gewoon je truck parkeren, zelfs al staat hij overdwars over vijf parkeervakken. Als je, zoals Wim Yland gewoon netjes de moeite neemt om je truck keurig in een vak te parkeren dan mag dat ook, als je er maar niet in blijft slapen. Dat constateerde Wim vannacht. Hij kreeg een bon van maar liefst 140 Euro, met nog eens 9 Euro aan administratiekosten. Dat is dus 149 Euro, een bedrag waar je bij Van der Valk heel netjes van kunt overnachten mét ontbijt!
De overtreding is volgens de bon ‘De weg als slaapplek gebruiken.’ Nou, dat valt nog te bezien want volgens onze informatie lag Wim keurig in zijn comfortabele cabine, en niet onder de trailer. Een woordvoerder van de Gemeente Vlaardingen moet hartelijk lachen om deze constatering maar het helpt Wim volgens hem niet: Er geldt hier een ‘slaapverbod’ en wordt daar op gecontroleerd. Wij hebben hier in Vlaardingen enorm veel last gehad van overnachtende buitenlandse chauffeurs, soms tot wel 250 per nacht. Een plaatselijke gemeentelijke verordening heeft daar een einde aan gemaakt. Door middel van borden worden chauffeurs geïnformeerd over het slaapverbod en wij controleren daar streng op.’’
Hoe controleert de gemeente dan of er ook echt iemand in de truck slaapt zou je zeggen. Veel chauffeurs sluiten immers de gordijnen om inbraak te voorkomen door de suggestie te wekken dat er iemand in de auto aanwezig is. De woordvoerder: ,,Door even stevig op de deuren te bonken van de geparkeerde trucks komen we er achter of er iemand in ligt of niet. Voor ons zijn gesloten gordijnen al een indicatie. Als zo’n chauffeur zich dan met zijn slaperige hoofd laat zien dan krijgt hij een bon.’’ Het beleid schijnt uitstekend te werken, want van de 250 gevallen per nacht worden er vandaag de dag minder dan tien aangetroffen. ,,Het spijt me, maar de Nederlandse chauffeurs zijn hiermee de dupe van regelgeving die we tegen de buitenlandse truckers hebben opgetuigd’’ aldus de woordvoerder. Onze tip voor chauffeurs die toch in Vlaardingen terecht komen door de almachtige tachograaf: Slaap met je gordijnen open of reageer niet op gebonk op je cabine!