De discussie in Europa over voertuigafmetingen speelt zich eigenlijk alleen maar af over de lengte van de trucks. Wordt het 18,50 of 25,25 meter in de toekomst? En blijven opleggers beperkt tot 13,6 meter of zit daar ook nog rek in?De kop boven dit stukje roept uit de lengte of uit de breedte, en dat is ook het spreekwoord maar moeten we het niet ook in de hoogte zoeken?
In landen als Frankrijk, Engeland en Zweden gaan we een behoorlijk stukje verder de hoogte in dan onze vier meter. Vooral in Engeland is het bar met voertuigen die soms zo hoog zijn dat je gaat twijfelen aan de stabiliteit bij zijwind, maar het schijnt allemaal goed te gaan. De Zweden hebben voor zover ik het kan overzien het mooiste concept. Met vier- en een halve meter maximale hoogte blijft alles mooi in proportie, wordt de stabiliteit niet aangetast en kun je toch heel wat extra lading meenemen. Dat geldt natuurlijk vooral voor volumineuze lading maar in Zweden hebben ze ook wat ruimere wetgeving voor wat betreft de gewichten.
De meeste combinaties hebben dan ook dubbele vloeren of op zijn minst van die balken die je zelf op de juiste hoogte kunt instellen. Daar bovenop past dan gewoon nog een laag pallets, of als het moet zelfs drie lagen boven elkaar! De grote vier-assige aanhangwagens met kleine wieltjes hebben een insteek hoogte van ruim drie- en een halve meter en daar past dus heel wat in. Je moet als chauffeur dan wel een trapje meenemen als je de lading moet vastzetten.
Op deze foto's die we maakten tijdens de Elmia truckshow zie je zo'n aanhangwagen. De blauw met gele Scania illustreert mooi de extra hoogte. Bovenop de Topline cabine staat namelijk nog een keer een Highline spoiler!