Bij zowel Van den Bosch Transport als Wemmers Tanktransport werden door de inspectie overtredingen geconstateerd met betrekking tot de inzet van buitenlandse chauffeurs.
Eerder deze week meldden we dat Van den Bosch daarvoor vrijgesproken is, maar nu blijkt dat Wemmers uit Bleskensgraaf voor de zelfde overtreding veroordeeld is. Wemmers heeft daarvoor een schikking met het OM gedaan en betaalt een boete van 52.000 Euro. Verder moet Wemmers de komende zes maanden een open lijntje houden met het ILT. Dat wil zeggen dat er sprake is van verhoogd toezicht.
Edwin Atema van FNV Bondgenoten vind het ‘opmerkelijk’ dat Wemmers kennelijk strafbaar is voor een feit waar Van den Bosch voor vrijgesproken is. Het FNV zet de zaak tegen Wemmers die 15 mei voor komt dan ook gewoon door. Hoe dan ook, er gebeurt van alles momenteel maar het is maar de vraag of dit allemaal helpt. De plannen van de Europese Commissie zijn behoorlijk onheilspellend voor de toekomst. Het plan is om de regelgeving in Europa zodanig aan te passen dat het gemakkelijker wordt om goederen te vervoeren in Europa. Dat zou dan ook gelden voor onze goedkope Oostblok vrienden, en dat is op zijn minst alarmerend.
Agnes Jongerius (PvdA) en Dennis de Jong (SP) hebben hier inmiddels een brandbrief over geschreven aan transportcommissaris Violeta Bulc van de Europese Commissie. De beide Europarlementariërs vinden het niet aanvaardbaar dat Oost-Europese chauffeurs in de plannen “Nog steeds voor een hongerloontje aan het werk worden gezet.’’ Zij vrezen dat beroepschauffeurs door de nieuwe regelgeving die nu in voorbereiding is minder tijd krijgen om te rusten en meer nachten in hun cabine moeten doorbrengen, ten koste van de verkeersveiligheid. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen..