Het Europese Hof heeft vandaag bevestigd wat eigenlijk al lang bekend was, namelijk dat het doorbrengen van de 45 uurs weekendrust in de cabine niet mag in Europa. En dus ook niet in Nederland. Dit houdt in dat daar op gehandhaafd moet gaan worden door de inspectie, maar dat is nog niet zomaar geregeld. Ten eerste is het de vraag of de inspectie voor Infrastructuur en Milieu daar wel voldoende mensen voor heeft. Ik kan me voorstellen dat de schaarse inspecteurs die nog niet wegbezuinigd zijn er niet op staan te wachten om ieder weekend als een soort veredelde parkeerwachter aan de gang te gaan.
Daar komt nog bij dat ik me afvraag wat de sanctie dan gaat zijn. In de ons omringende landen worden nogal stevige bedragen gevraagd en daar zullen we wel bij in de pas moeten lopen. Tenminste, als we van het probleem af willen van de overvolle en vervuilde parkeerplaatsen.
Uiteindelijk dient deze wetgeving een prachtig doel, namelijk een einde maken aan de uitbuiting van goedkope chauffeurs die als straathonden heel Europa doorgeschopt worden voor een fooi. Of beter toezicht op cabineparkeren daar aan bijdraagt is echter maar de vraag. Die chauffeurs zullen echt niet naar huis gevlogen worden, en overnachten in hotels kun je ook vergeten. De eerste signalen zijn er al dat vervoerders in hun loodsen barakken aan het inrichten zijn voor deze chauffeurs. Daar mogen ze dan gezellig met zes- of acht man in een zaaltje op een stapelbed gaan liggen. Volgens mij doen we daar helemaal niemand een plezier mee, en zeker die chauffeurs niet want hoe triest ook, de eigen cabine geeft tenminste nog iets van privacy.
Met de uitspraak van de rechter over het verbod om de 45 uurs weekendrust in de cabine door te brengen is er dan ook niet veel veranderd. Ja, we mogen ook in Nederland nu bekeuringen uitschrijven, maar daarmee los je het probleem niet op. Dat zit veel dieper en dat begint met het inperken van de cabotageregels en met een strenge handhaving daarop. Zolang wij nog toestaan dat er Roemeense, Bulgaarse, Litouwse en weet ik niet wat voor kentekens containers komen rijden in Rotterdam en Antwerpen blijft dit onrecht bestaan. Al die nationaliteiten hebben echt niks te zoeken in het containerwerk. Dat is namelijk per definitie voor de korte afstand. Voor langere afstanden zet je containers op een boot of een trein, en containers voor Roemenië komen over het algemeen niet in Antwerpen aan land.
Maar zoals ik al zei, stap 1 is gezet, en laten we dat als een hoopgevend signaal uit Brussel zien.