Voor een zo goed mogelijke Vecto waarde is het zaak om de truck nauwkeurig te specificeren. Sommige opties, zoals een retarder of een zonneklep kunnen bijvoorbeeld minpunten geven. Het weglaten van de zonneklep en het kiezen voor camera’s in plaats van spiegels geven juist pluspunten in de uiteindelijke Vecto waarde. Zo’n optimaal uitgekiende truck moet bijvoorbeeld wel voorzien zijn van een volledige spoilerset, banden met lage rolweerstand en zijfenders. Dit alles is nauwkeurig gemeten in windtunnels en met computer simulaties die gelden als basis voor het Vecto document.
Het resultaat is dan een truck die af- fabriek een optimaal Vecto document heeft, maar wat daarna gebeurt met zo’n truck wordt nog niet gecontroleerd. Zo zien we deze Poolse Volvo FH Aero die voorzien is van allerlei lampenbeugels met extra verlichting. De chauffeur vindt dat kennelijk prachtig, maar het helpt de stroomlijn niet. Dat geldt ook voor allerlei kunststof onderdelen die vaak gemonteerd worden van de accessoires markt zoals extra onderspoilers, diepere zonnekleppen en windkapjes op de hoeken. Ook de montage van andere banden met een lagere rolweerstand is iets wat niet helpt.
Met al die luchtweerstand verstorende opties zal het verbruik hoger zijn dan bedoeld, maar erger is dat het Vecto document eigenlijk niet meer klopt. Het lijkt een kwestie van tijd dat dit gecontroleerd gaat worden onderweg, want met al die verstorende attributen kan het zomaar zijn dat de truck eigenlijk in de verkeerde Maut klasse rijdt, met alle gevolgen van dien.