'Automation is not about killing jobs'. Chauffeur zullen nodig blijven in de toekomst. Automation maakt het werk meer efficiënt. Aldus Volvo, dat vertelt dat chauffeurs de eerstkomende jaren zeker niet aan hoeven te kloppen bij het UWV, zoals sommige BIGtruck lezers vrezen. Maar het vak gaat wel veranderen.
Volvo laat zien dat er weliswaar efficiencyverbeteringen zullen optreden door meer elektronica en assistentiesystemen toe te passen, maar de chauffeur is de eerstkomende jaren verzekerd van zijn baan. Het filmpje komt op een moment dat de techniek om bijvoorbeeld platooning toe te passen, nog wel eventjes in de kinderschoenen zal staan. De infrastructuur om platooning te kunnen toepassen is er domweg nog helemaal niet.
Volvo laat zien met welke assistentiesystemen hedendaagse trucks uitgerust kunnen worden. Maar ook die werken alleen maar wanneer de chauffeur zelf alert blijft. Diezelfde chauffeur is de komende jaren nog het gezicht en de ambassadeur van zijn werkgever en heeft bij de klanten genoeg te doen wat machines en computers of robots nog even niet kunnen.
De chauffeur zal wel moeten wennen aan meer assistentiesystemen en momenten waarop de truck het stuur zelf even overneemt, bijvoorbeeld op lange snelwegritten. Een en ander kan alleen wanneer er Europese afspraken bestaan over rij- en rusttijden en aansprakelijkheid in relatie tot deze apparatuur.