Blog
29-05-2018 | Door Tim de Jong

Volvo laat weten dat de FH intussen 25 jaar bestaat. Klopt niet helemaal als je het mij vraagt: de FH kwam in 1993 en kreeg in 2012 een hele nieuwe, andere cabine. Dus een ander type, maar goed, de FH had zijn naam wel gevestigd, dus dan handhaaf je die naam.

Ik was bij de introductie in 1993 en ja, dat zag er wel even wat anders uit dan de F-serie, die al in 1977 de markt op kwam. Het was die serie die het zo goed deed bij chauffeurs, omdat er standaard airco in zat. De FH kende geen perfecte start: Volvo stapte met dit type over op pompverstuivermotoren die de lijnpomp vervingen. Dat ging niet vanzelf en ook de eerste automaat, de Geartronic, was niet echt een succes. De cabine had nu een schuine voorruit, bedoeld om de stroomlijn te verbeteren. Maar het was ook een laat antwoord op de succesvolle Scania 3-serie. Dit waren zuinige en relatief lichte trucks, populair bij chauffeurs, ondanks geringere binnenruimte. Groot was dan ook de verbazing bij Volvo toen Scania in 1996 met een verticale voorruit kwam, de 4-Serie. Ook die kende aanloopproblemen, net als de Mercedes Actros die ook in dat jaar uit kwam.  Het duurde tot 1999 voordat Volvo zich echt mooi onderscheidde met de FH, dat was met de komst van de I-Shift. Dit was van meet af aan een heel fijne automaat!

In 2000 nam Volvo ons mee naar Malaga en kregen we een vernieuwd type te zien met die mooie koplampen die we nu nog kennen. We trokken de bergen in en de I-Shift schakelde onverstoorbaar, bergje op, bergje af. Drie jaar later kwamen de nieuwe, sterkere FH16 versies van 550 en 610 pk. Een vermogensrace met Scania en aanvankelijk Mercedes ontstond, maar het was Volvo dat de meeste indruk maakte op chauffeurs met in 2008 een 700 pk truck en nu dus zelfs 750 pk.

BIGtruck ging met twee van die werkpaarden naar Alicante. De twee andere hadden de dual clutch variant van de I-Shift, toen gloedjenieuw. Het reed heel erg goed. Bekijk dat filmpje nog maar eens!

De nieuwe cabine kwam tegelijk met de Euro VI FH versies. Ook DAF vernieuwde in 2012 de XF en later kwam er een hele nieuwe generatie Euro VI Renaults. De nieuwe Volvo had weer een verticale voorruit, dus meer ruimte. Volvo zet met dit model in op veiligheid en hoogwaardige techniek, zoals I-See. Wij vinden het een fijne auto, die het fijnste schakelt, die je makkelijk bedient, en waarin je prima kunt overnachten en die met het brandstofverbruik tevreden klanten scoort, lezen we ook op social media, maar die nog geen echte records gebroken heeft. Een jaar na Alicante reed ik met een 500 pk versie naar Valencia met onze nagelnieuwe Pacton trailer. Het was echt weer een ervaring van kracht en comfort!  

Laatste blogberichten

Blog
05-09-2024
KODIAK_GEN5_HIGHWAY_3 (960 x 640)

Californië gaat chauffeurloze trucks toestaan – of niet

In Californië ligt een voorstel om autonome trucks zonder chauffeur toe te staan. Maar tegenstanders…
Blog
20-08-2024
File-1400

Afsluiting A2: Waarom niet als in Duitsland?

Dit weekend is wordt de A2 opnieuw volledig afgesloten. Vorige week zorgde dat voor een ernstig verkeersinfarct…
Blog
07-08-2024
Duitse LZV-1400

Maten en gewichten: Duitsland blijft dwarsliggen

Duitsland stemt niet in met het voorstel van de Europese Commissie voor een verruiming van de richtlijn…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.