Eind februari was het eindelijk zo ver, Volvo presenteerde online de nieuwe generatie trucks met de compleet nieuwe FM en FMX en de vernieuwde FH en FH16. Prachtig nieuws waar we al een tijdje reikhalzend naar uit zaten te kijken.
Na de online presentatie was het de bedoeling dat we naar Zweden zouden afreizen voor de grote perspresentatie van alle nieuws. Tijdens zo’n evenement wordt de pers uit de hele wereld ingevlogen en ondergebracht in hotels in Gotheborg. Organisatorisch komt er heel wat bij kijken om meer dan duizend gasten onder te brengen, te vervoeren, te voeden en om alle nieuws te kunnen presenteren. Vooral omdat al die gasten niet alleen willen kijken, maar omdat ze ook in- en aan de trucks willen zitten. Gebruikelijk is dan ook dat we dan een eerste rondje mogen rijden met de nieuwe voertuigen op de Volvo testbaan. Gewoon om er alvast een gevoel bij te krijgen.
Helaas daalde toen het grote Corona spook neer over Europa waardoor Volvo zich genoodzaakt zag om het hele evenement af te blazen. Dat betekende een enorme hoeveelheid tickets die ineens waardeloos waren, een cateraar die met bergen eten bleef zitten en een aantal Zweedse hotels die leeg bleven staan. Voor Volvo had het echter nog meer consequenties. Door de sluiting van de fabrieken kon de omschakeling naar de nieuwe modellen ook niet gemaakt worden waardoor Volvo een drastische beslissing moest nemen. Alle orders voor de nieuwe generatie die al geschreven waren werden in overleg met de klanten omgezet in het huidige model. En, erger nog, de orderboeken voor de nieuwe modellen gingen dicht. Pas vanaf begin september kunnen klanten weer zo’n nieuw model bestellen, tot die tijd verkoopt Volvo uitsluitend het huidige gamma. Dat betekent dat je dit jaar de nieuwe Volvo’s vrijwel nog niet zult zien in het wild. De eerste grote leveringen worden pas begin 2021 verwacht.
Toch krijgen we deze week nog de gelegenheid om de nieuwe Volvo’s al te bekijken. Volvo heeft een aantal zogenaamde 'pre production' modellen naar Nederland gehaald. Dat zijn deels handgebouwde modellen voor presentatie doeleinden. Bij de importeur in Beesd staan die trucks opgesteld en daar mag de pers donderdag even door heen om een indruk te krijgen. Zelf zijn we vooral zeer benieuwd naar de nieuwe FM en FMX cabine. Dat is een lagere versie van de vertrouwde FH cabine. Eigenlijk net zoals de huidige FM het gekrompen broertje is van de vorige FH. Vooral de FM is een populaire distributietruck en we zijn dan ook erg benieuwd naar het antwoord van Volvo op de nieuwe G- serie cabine van Scania, al zullen we nog even geduld moeten hebben voor we hem echt op de weg kunnen zien. Stay tuned voor meer informatie, later deze week!