Volvo Truck als Dakar winnaar?

Blog
23-11-2017 | Door Iep van der Meer

Wie Dakar Rally zegt denkt niet automatisch aan Volvo trucks maar toch wist dit merk de rally ooit op zijn naam te schrijven. Het was in 1983 toen Hasse Henriksson, Ingemar Östeberg en John Granäng de rally op hun naam schreven met hun Volvo C3 truck in het lichte truck klassement.

De C3 van Volvo was in feite een militair voertuig wat leverbaar was met een GVW van 3,5 tot 5,5 ton. Er waren zowel twee- als drie- assige varianten leverbaar met aandrijving op alle wielen. Er stond een zes-cilinder benzinemotor in en de trucks. De B30 benzinemotor met een inhoud van drie-liter stond in die tijd ook in de Volvo 164 personenauto’s. Bijzonder aan de C3 trucks waren de zogenaamde portaalassen. Dat zijn de assen van een model zoals ook Unimog die gebruikt. Bij een portaalas as zit het wiel zeg maar a-centrisch op het aslichaam. Daardoor ontstaat een veel grotere bodemvrijheid. De overbrenging van de aandrijfkrachten vindt plaats door een tandwieloverbrenging in de wielnaaf.

Volvo pakte het goed aan in 1983 door de inschrijving van maar liefst twee trucks. De trucks waren vrijwel standaard uitgerust. Alleen de rollbar en de extra grote brandstoftanks. Chauffeur op de truck was Hasse Henriksson. Hasse was in het dagelijks leven demonstratie- en testchauffeur bij Volvo. Voor zijn werk kwam hij overal waar Volvo trucks rijden, en de reis naar Afrika was dan ook geen verrassing voor hem. Toen hij hoorde dat hij aan een rally ging deelnemen was dat wel het geval, maar dat weerhield hem er niet van om, ongetraind de wedstrijd te winnen. Eerlijkheidshalve moeten we melden dat dit wel een beetje te maken had aan een gebrek aan concurrentie in de trucks.

Deelname 1983. Overall 20, winnaar van het truck klassement en zelfs tweede bij de zware trucks. De legendarische Jacky Ickx won het algemeen auto klassement met een Mercedes-Benz G- terreinwagen.

">Meer lezen over de Volvo C303 offroad truck doe je hier!

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.