Voormalig hoogleraar: ‘Vrees voor PFAS ongegrond’

Blog
11-11-2019 | Door Tim de Jong

Biochemicus en voormalig hoogleraar voedingsleer Martijn Katan legt in NRC Handelblad uit dat de vrees voor PFAS,  die op dit moment tot grote economische schade leidt, ongegrond is. Hij doet zijn uitspraken na eigen onderzoek.

Volgens Katan is er weinig tot geen negatief effect, laat staan een kankerverwekkend effect, te verwachten van de PFAS-hoeveelheden in de Nederlandse bodem. “De Gezondheidsraad zei dit zes jaar geleden ook al ongeveer. Een oorzakelijk verband tussen PFAS (PolyFluorAlkylStoffen) en kanker is twijfelachtig”, aldus Katan in het NRC, “zelfs bij mensen die het bij grote hoeveelheden binnen hebben gekregen.” Hij zegt dat dit ook geldt voor zwangere vrouwen en ongeboren kinderen en voor de vruchtbaarheid van zowel mannen als vrouwen.

Voor mensen is PFAS zo goed als onschadelijk, maar bij ratten kan het leiden tot leververgroting. Katan legt uit dat enkele jaren geleden een chemische fabriek in Dordrecht een type PFAS werd uitgestoten. Ook toen bleek de zorg voor kanker onder de bevolking ongegrond.

Katan zegt dat wanneer de overheid kanker wil terugdringen, een beter beleid tegen huidkanker, meest veroorzaakt door blootstelling aan langdurig zonlicht, meer effect heeft. Ook kanker veroorzaakt door alcoholgebruik is volgend hem effectiever dan de nu ontstane situatie rond PFAS.

Vanaf de kant van BIGtruck hopen we dat de regering snel bij zinnen komt en overgaat tot de orde van de dag. Dan kan de bouw dat ook.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.